Setelah beberapa bulan ia pernah dikesan sedang diuji, akhirnya Nissan Serena generasi ke-lima ditampilkan sepenuhnya, apabila Edaran Tan Chong Motor (ETCM) mempertontonkan MPV ini buat pertama kalinya di MAI Auto Festival di Bagan Datuk, Perak, hari ini. Walau bagaimana pun, bahagian dalamannya tidak dapat dirakamkan lensa kamera kerana pintunya berkunci dan cermin pula digelapkan, jadi kami hanya hidangkan foto luarannya buat masa ini.

Dari perkhabaran yang diterima, Serena ini mungkin bakal dilancarkan pada bulan hadapan. Masih berteka-teki tentangnya, MPV ini menggunakan penjana kuasa yang sama seperti C26 Serena, dengan enjin MR20DD 2.0 liter suntikan-terus CVTC-berkembar empat-silinder petrol yang menawarkan 150 PS pada 6,000 rpm dan 200 Nm pada 4,400 rpm.

Unit ini turut dipadankan dengan Xtronic CVT, yang ditambah dengan motor ECO untuk mengawal fungsi Idling Stop dan berfungsi juga sebagai pengganti semasa nyahpecutan. Motor 1.8 kS/200 A juga membolehkan fungsi “bantuan tork”, menyediakan 50 Nm rangsangan sehingga ke satu saat apabila bergerak dari titik pegun.

MPV yang dipertontonkankan ini adalah varian Highway Star dengan padanan roda 15-inci dan tayar 195/65. Elemen standard termasuk pintu gelangsar dwi-berkuasa, Paparan Pandangan Sekeliling 360-sudut, tujuh USB port dan Pengesan Objek Bergerak Pintar (I-MOD). Kit keselamatan termasuklah kawalan dinamik kenderaan (VDC), bantuan mula mendaki, enam beg udara dan cagak Isofix.

Serena spesifikasi Malaysia tidak akan ditampilkan dengan lapan-tempat duduk – ia sah hanya ada tujuh-tempat duduk dengan konfigurasi 2-2-3 (dengan tempat duduk kapten di barisan kedua). Apa yang kami dengar, akan ada lebih dari satu varian Serena ini yang akan ditawarkan untuk pasaran kita, dijangka tiga varian tetapi ia hanya akan disahkan nanti.

Difahamkan, bahagian hadapannya juga ada sedikit perbezaan. Salah satunya akan sama dengan model asas Serena di pasaran lain, dan satu lagi sama dengan yang anda lihat pada Highway Star, dengan bampar yang lebih bergaya dan gril dua-kepingan V-motion yang lebih menyerlah ini. Buat setakat ini, harganya tidak didedahkan, jadi kenalah nantikan sehingga MPV ini diperkenalkan secara rasmi.