Genesis Essentia Concept – 0-96 km/j dalam 3.9 saat

Genesis Essentia Concept – 0-96 km/j dalam 3.9 saat

Genesis telah memperkenalkan sebuah model konsep, bernama Essentia di New York International Auto Show. Ia adalah sebuah kenderaan konsep prestasi tinggi elektrik penuh, yang membawa konsep rekaan “Athletic Elegance” dan dikatakan memberi bayangan kepada model prestasi dan teknologi masa hadapan syarikat itu.

Essentia adalah kenderaan elektrik penuh (EV) pertama daripada Genesis, dan ia menggunakan kerangka monocoque gentian karbon serba ringan, pek bateri berketumpatan tinggi dan beberapa motor elektrik. Tiada perincian penuh yang didedahkan lagi, tetapi Genesis memberitahu kenderaan ini mampu melakukan pecutan 0-60 bsj (0-96 km/j) dalam masa tiga saat.

Bateri sistem elektrik kenderaan ini diletakkan di terowong tengah kenderaan, dan bukannya di bawah tempat duduk penumpang, sekaligus membenarkan rekaan bumbung yang rendah dan kabin gaya grand tourer. Gaya yang rendah ini juga menghasilkan perkadaran badan sebuah GT klasik, dengan hud hadapan yang rendah. Melalui hud lutsinar tersebut, anda akan dapat melihat casis gentian karbon dan suspensi push rod.

Selain bentuk badan yang aerodinamik, kenderaan ini turut dipasang dengan lampu Genesis Quad Lights yang menggunakan teknologi laser optik, sekaligus dapat dijadikan lebih nipis. Selain daripada itu, ia juga dilengkapi dengan sistem pengenalan muka dan pengesan cap jari, untuk membuka dan menutup pintu. Rim unik itu pula diperbuat daripada besi copper Midas.

Di dalam, Genesis mahu mengetengahkan konsep minimalis, tanpa sebarang butang, dan panel paparan digital di sepanjang papan pemuka tersebut. Bagi tempat duduk, bahan yang digunakan adalah kulit cognac, manakala cagak tali pinggang pula daripada aluminium. Bagi menambahkan ciri sporty, lapisan gentian karbon turut diguna di beberapa bahagian.

Genesis Essentia Concept – 0-96 km/j dalam 3.9 saat

Sebagai sebuah kenderaan konsep zaman kini, Essentia disiapkan dengan kemampuan berkomunikasi dengan keadaan sekelilingnya. Sebagai contoh, ia boleh memberitahu pemandu keadaan jalan di hadapan untuk mengelakkan kemalangan atau kesesakan trafik.

Selain daripada itu, dengan memori yang disimpan, kenderaan ini dapat mencadangkan jalan paling sesuai untuk ke sesuatu destinasi. Apabila sudah dipilih pula, ia akan melaras kenderaan mengikut kegemaran penggunanya, termasuk tempat duduk, prestasi kenderaan, sistem audio dan tetapan casis.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required