Volkswagen Atlas Cross Sport Concept, Atlas Tanoak

Volkswagen Atlas Cross Sport Concept, Atlas Tanoak

Semasa New York International Auto Show, Volkswagen telah menunjukkan dua model konsep yang membawa nama Atlas iaitu satu SUV lima tempat duduk, Atlas Sport Concept dan satu lagi trak pikap Atlas Tanoak. Kedua-duanya dibina atas platform MQB.

Bagi model Atlas Sport Concept, ia merupakan variasi kepada Atlas produksi tujuh tempat duduk yang baru dilancarkan dan rekaannya masih mempunyai persamaan. Namun semestinya, sebagai sebuah model konsep, ia lebih moden dengan lampu LED hadapan yang bersambung dengan gril dan rim sebesar 22 inci.

Daripada aspek dimensi, model ini mempunyai ukuran 4,846 mm panjang, 2,029 mm lebar dan 1,734 mm tinggi. Sebagai perbandingan, Atlas tujuh tempat duduk pula berukuran 5,037 mm panjang, 1,979 mm lebar dan 1,768 mm tinggi. Bahagian dalam model konsep ini juga dilengkapi dengan ciri lebih berteknologi seperti tiga skrin paparan informasi.

Atlas Sport Concept menggunakan enjin sama seperti Atlas iaitu unit V6 FSI 3.6 liter yang mampu menghasilkan 276 hp dan 361 Nm tork. Kemudiannya, model konsep ini turut dibantu motor elektrik di hadapan (54 hp dan 220 Nm) dan belakang (114 hp dan 270 Nm) yang mendapat kuasa daripada bateri lithium ion 18 kWh. Secara keseluruhan, kuasanya menjadi 355 hp dan 670 Nm.

Alternatif lain yang diberi adalah unit enjin hibrid ringkas, yang menggunakan bateri lebih kecil, iaitu 2 kWh. Kuasa yang mampu dihasilkan oleh model ini adalah 310 hp. Atlas Sport Concept akan dijadikan sebagai sebuah model produksi dan dirancang berada di pasaran Amerika Syarikat menjelang tahun 2019.

Sementara itu, satu lagi model konsep yang ditunjukkan oleh Volkswagen, iaitu trak pikap Atlas Tanoak hanya dihasilkan untuk pameran. Ia dihasilkan untuk melihat reaksi orang ramai terhadap kenderaan jenis tersebut dan merupakan trak pertama yang menggunakan platform MQB.

Rekaan luarnya menyerupai Atlas Sport Concept, dengan adanya lampu utama LED yang bersambung dengan gril, tetapi ditambah dengan bampar yang lebih ranggi berserta tulisan Atlas, manakala di belakang juga mempunyai pencahayaan lampu LED yang bersambung di tengah.

Trak ini mencatat ukuran 5,438 mm panjang, 2,030 mm lebar and 1,844 mm tinggi, sekaligus meletakkannya dalam kategori trak sederhana di Amerika Syarikat. Bahagian ruang barangannya pula berukuran 1,627 mm panjang, 1,450 lebar dan 530 mm tinggi.

Masuk ke bahagian dalam, trak konsep ini masih menggunakan rekaan asas daripada Atlas, tetapi diberikan banyak perubahan seperti penambahan jalur lampu dari tepi pintu dan bersambung di sepanjang papan pemuka. Untuk kuasa, kenderaan ini dipacu enjin V6 TSI 3.6 liter 280 PS dan 350 Nm tork, dipadankan bersama transmisi automatik lapan kelajuan dan sistem cengkaman semua roda 4Motion.

GALERI: Volkswagen Atlas Cross Sport Concept


GALERI: Volkswagen Atlas Tanoak Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required