Honda Malaysia umum panggilan semula baharu untuk beg udara – 28k unit City, Jazz dan Insight terlibat

Honda Malaysia umum panggilan semula baharu untuk beg udara – 28k unit City, Jazz dan Insight terlibat

Honda Malaysia (HM) hari ini mengumumkan sesi panggilan semula terbaharunya berhubung masalah inflator beg udara keluaran Takata Corp. Kali ini sebanyak 28,399 unit kenderaan dari model keluaran tahun 2013 terlibat, dan dipanggil semula untuk menukar inflator beg udara hadapan sebelah penumpang.

Model yang terlibat untuk penukaran kali ini adalah terdiri dari Honda City, Jazz, Jazz Hybrid dan Insight – kesemuanya model tahun 2013. HM menyeru agar semua pemilik kenderaan terjejas dapat meluangkan sedikit masa untuk menukar komponen berkenaan bagi memastikan keselamatan pelanggannya, serta memohon maaf atas kesulitan tersebut.

Sehingga Mac 2018, Honda Malaysia telah berjaya menukar semula 223,000 unit inflator beg udara sebelah pemandu, atau 84% dari jumlah keseluruhan unit yang terjejas telah lengkap ditukar. Manakala untuk keseluruhan inflator beg udara bahagian pemandu dan sebelah penumpang hadapan pula, lebih 435,000 unit telah ditukar, atau 77% lengkap dari jumlah kesemua yang terjejas.

Syarikat tersebut turut menjelaskan bahawa kesemua model baharu yang masih dijual di bilik pameran adalah tidak terlibat dengan panggilan semula ini. Walau bagaimanapun, mereka akan terus mengamalkan ketelusan dan kawalan yang ketat bagi memastikan keselamatan setiap pelanggannya.

Menurut HM lagi, usaha untuk melengkapkan panggilan semula ini kini diperhebatkan termasuk memastikan stok komponen alat ganti sentiasa tersedia 100%. Kapasiti fasiliti untuk membuat penukaran ini juga ditingkatkan lagi dengan penyediaan pusat-pusat Hab Mudah Alih, Hab di stesen Petronas terpilih, hab di roadshow Honda serta keutamaan yang diberikan di pusat-pusat servis bertauliah Honda.

Pemilik kenderaan yang terjejas akan diberitahu menerusi surat yang turut mengandungi perincian panggilan semula tersebut. Pelanggan yang menerima surat berkenaan adalah digesa untuk menghantar kereta mereka ke pusat servis bertauliah Honda yang terdekat untuk diperiksa, dan penukaran alat ganti terjejas akan dibuat secara percuma.

Jika anda ragu-ragu sama ada kenderaan Honda anda terlibat atau tidak dengan panggilan semula ini, anda boleh lawati laman web khas yang disediakan DI SINI, dan masukkkan nombor pengenalan kenderaan (VIN) atau dikenali juga sebagai nombor casis kereta anda DI LAMAN TERSEBUT. Anda juga boleh memeriksa status kereta anda atau untuk mengetahui dengan lebih lanjut berkenaan apa-apa juga tentang isu ini dengan menghubungi talian 1800-88-2020 atau kunjungi mana-mana pengedar sah Honda.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required