Pengangkutan awam darat kini jauh lebih cekap – PM

Pengangkutan awam darat kini jauh lebih cekap – PM

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menyatakan bahawa sistem pengangkutan awam darat yang ada di Malaysia ketika ini jauh lebih moden dan cekap berbanding ketika di bawah pemerintahan pemimpin-pemimpin sebelum ini.

Beliau berkata, sebelum ini tiada keutamaan diberikan terhadap pengangkutan awam di darat dan sistem-sistem yang ada pula tidak disepadukan dan beroperasi secara berasingan, lapor Bernama.

“Fokus ketika itu lebih kepada kenderaan persendirian atau kenderaan penumpang yang ada di atas jalan. Maka, jalan jadi sesak, terutama di Lembah Klang.

“Pemilik (syarikat dalam sektor pengangkutan awam) beroperasi secara bersendirian. Ini menjadi antara kekangan terhadap pembangunan ekonomi negara,” jelas beliau. Najib yang juga merupakan Menteri Kewangan berkata langkah pencegahan telah diambil oleh kerajaan hari ini untuk memperbaiki situasi berkenaan.

Pengangkutan awam darat kini jauh lebih cekap – PM

“Sebagai contoh, situasi kesesakan trafik di Kuala Lumpur tidak seteruk sebelum ini selepas pembinaan MRT jalur pertama siap dari Sungai Buloh ke Kajang. Ketika ini, pembinaan jalur dua (Sg Buloh-Serdang-Putrajaya) dan jalur 3 yang sedang dirancang apabila siap nanti akan menjadi kemudahan pengangkutan yang sangat moden,” jelasnya.

Beliau juga menambah, perkhidmatan ETS turut menjadi semakin popular dalam kalangan pengguna, terutama bagi mereka yang tinggal di Tanjung Malim dan juga Ipoh, dan digunakan setiap hari. “Ini menunjukkan perubahan gaya hidup di Malaysia.

“Kualiti hidup secara langsung akan turut menjadi bertambah baik, serta nilai tanah di kawasan-kawasan luar bandar juga akan turut meningkat,” tambah beliau lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required