Chevrolet Malibu facelift 2019 – varian RS baharu, CVT untuk model 1.5L turbo serta rupa yang lebih segar

Chevrolet Malibu <em>facelift</em> 2019 – varian RS baharu, CVT untuk model 1.5L turbo serta rupa yang lebih segar

Setelah diperkenalkan buat pertama kali pada 2015, sedan segmen-d dari jenama Amerika Syarikat – Chevrolet Malibu – kini telah muncul dalam bentuk facelift 2019. Selain dari menampilkan rupa yang lebih relevan dalam pasaran, model ini juga diberikan pelbagai tingkat taraf lain, termasuk unit transmisi baharu.

Pada bahagian luar, model 2019 ini diberikan muka menampilkan gril hadapan yang lebih besar dan garang, serta sepasang lampu hadapan dan lampu nyalaan siang LED dengan grafik baharu, menjadikan ia kelihatan lebih agresif. Di bahagian belakang pula, Malibu facelift menerima lampu LED “dua elemen” berbentuk-Y, manakala pada sisi perubahan dapat dilihat pada set-set rim dengan rekaan baharu.

Untuk fasa facelift ini, Malibu kini mempunyai versi RS dalam barisan modelnnya. Versi lebih sporty berkenaan menerima kemasan luaran berwara hitam termasuk pada gril hadapan dan emblem “bowtie” Chevy. Model tersebut juga turut diberikan spoiler belakang, rim 18-inci dengan kemasan digilap serta dua tip ekzos. Walau bagaimanapun, Malibu RS masih kekal menggunakan lampu belakang lama, tidak menerima unit yang berbentuk-Y.

Masuk ke kabin, model RS berkenaan menerima balutan kulit pada roda stereng dan juga tombol gear, bersama upholsteri fabrik hitam. Pemandu dan penumpang akan dihiburkan dengan skrin sesentuh lapan-inci pada sistem Chevrolet Infotainment 3 (dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto), manakala kamera undur diberikan standard pada semua varian. Untuk kemasan Premier, pemanas tempat duduk dan kluster informasi pemandu bersaiz lapan-inci yang boleh dikonfigurasikan semula turut ditambah.

Chevrolet Malibu <em>facelift</em> 2019 – varian RS baharu, CVT untuk model 1.5L turbo serta rupa yang lebih segar

Chevrolet Malibu 2019 hadir dengan tiga varian enjin petrol, bermula dari model asas yang dijana enjin turbo 1.5 liter berkuasa 160 hp/250 Nm yang digandingkan dengan kotak gear CVT baharu yang menggantikan kotak gear enam-kelajuan automatik. Manakala untuk versi paling berkuasa, ia digerakkan dengan enjin 2.0 liter turbo berkuasa 250 hp/352 Nm, bersama kotak gear automatik sembilan-kelajuan.

Untuk versi lebih mesra alam Malibu Hybrid pula, ia menerima enjin petrol 1.8 liter berkuasa 182 hp, digandingkan dengan sistem dua motor elektrik dari Chevrolet Volt dan disuap dengan pek bateri lithium-ion 1.5 kWh, 80-sel. Dalam mod elektrik sepenuhnya, ia mampu dipandu pada kelajuan malar 55 bsj (88 km/j). Versi ini turut mengekalkan sistem Pemulihan Haba Gas Ekzos yang akan memindahkan haba dari ekzos untuk memanaskan enjin dan kabin.

Untuk keselamatan pula, Malibu 2019 menerima platform keselamatan Teen Driver, 10-beg udara serta sistem kawalan kestabilan elektronik, ABS dan EBD. Ciri opsyen yang ditawarkan pula termasuk sistem amaran pejalan kaki hadapan, bantuan kekal lorong, cruise control adaptif dan pelbagai lagi. Selain dari RS, varian sebelum ini iaitu L, LS, LT, Premier dan Hybrid masih kekal ditawarkan pada pasaran Amerika Syarikat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required