Mencari ruang parkir selalunya mengambil masa yang agak lama, tetapi Volkswagen Group sedang meneliti pilihan terbaik untuk para pelanggannya. Bagaimana? Dengan menampilkan model kereta masa hadapan yang berkeupayaan mencari ruang parkir dan boleh memarkir sendiri secara automatik.

Teknologi parkir sendiri ini sedang diuji sebagai pilot project di Lapangan Terbang Hamburg. Ujian ini melibatkan kenderaan Volkswagen, Porsche dan Audi yang dilengkapi dengan “sistem pengesan sekeliling aktif”, yang membolehkan ia mengesan ruang parkir terbuka yang boleh dimasukinya.

Aplikasi telefon pintar digunakan untuk untuk memulakan proses di mana pemandu akan menempah tempat letak kereta terlebih dahulu di lapangan terbang. Mereka hanya perlu meninggalkan kenderaan mereka di pintu masuk tempat letak kereta, dan kenderaan itu akan terus memarkir sendiri, membuat penyesuaian yang sepatutnya dan memilih berdekatan stesen pengecasan elektrik jika diperlukan.

Malah terdapat pilihan dengan menggunakan pakej ‘drop-off point’ atau cucian kering sementara ketiadaan pemandu, turut ditawarkan.

Apabila pemilik ingin mengambil semula kenderaannya, akses menerusi aplikasi dilakukan sekali lagi. Kemudian kenderaan terbabit akan dipandu dengan sendirinya menuju ke pemilik. Bayaran parkir juga boleh dibayar menerusi aplikasi terbabit.

Buat masa ini, projek berkenaan hanya melibatkan ruang parkir bertingkat yang bertentangan dengan Terminal 2 yang ditutup pada lalu lintas biasa. Dengan data yang mencukupi, ujian dalam keadaan yang sebenar termasuk melibatkan kenderaan lain dan pejalan kaki juga dilakukan.

Menurut Volkswagen, masyarakat di Jerman mengambil masa selama 41 jam setahun hanya untuk mencari ruang parkir, manakala di Britain pula 44 jam dan New York lebih lama iaitu mencecah 107 jam. Dengan adanya fungsi ini ia mampu mengurangkan masa mencari ruang parkir kosong, dan disasarkan akan mula dikeluarkan menjelang tahun 2020.

“Parkir sendiri boleh menjadi penyumbang penting dalam urusan seharian, malah boleh mengelakkan tekanan pada para pelanggan kami. Oleh itu, kami mahu mendemostrasi teknologi ini dan memberikan lagi kemudahan kepada orang ramai sebaik mungkin,” ujar Johann Jungwirth,ketua pegawai digital Volkswagen Group.