Dieselgate: Porsche, Audi pula diserbu pihak berkuasa

Dieselgate: Porsche, Audi pula diserbu pihak berkuasa

Setelah lebih tiga tahun kes penipuan menggunakan peranti pengubah ketika ujian pencemaran udara dijalankan pada model-model diesel keluaran Volkswagen Group, skandal berkenaan nampaknya masih belum reda. Terbaharu, pihak pendakwaraya kes berkenaan membuat serbuan pula keatas dua lagi jenama di bawah payung kumpulan automotif tersebut iaitu Porsche dan Audi, sebagai sebahagian dari penyiasatan skandal itu.

Pembabitan Porsche dan Audi dikesan buat pertama kali pada tahun 2015, apabila enjin 3.0 liter V6 TDI kedua-dua jenama tersebut disyaki dilengkapi peranti pengubah ketika menjalani ujian pencemaran EPA Amerika Syarikat.

Tiga orang termasuk ahli lembaga pengurusan Porsche, pengurus senior Porsche dan bekas pekerja Porsche disyaki dalam serbuan pihak pendakwaraya Jerman berkenaan di 10 hartanah Porsche, menurut laporan penerbitan Jerman, Handelsbatt. Walau bagaimanapun, pihak pendakwaraya tidak mendedahkan nama ketiga-tiga suspek berkenaan.

“Kami mengesahkan bahawa hari ini penyiasat telah memeriksa dan menyimpan dokumen di pejabat Porsche AG di Stuggart dan Audi AG di Ingolstadt. Audi AG dan Porsche AG telah memberikan kerjasama penuh dalam penyiasatan pihak berkuasa. Mohon hargai bahawa kami tidak boleh mengeluarkan sebarang komen terhadap perincian lebih lanjut kerana siasatan sedang berjalan,” respon Porsche dalam satu kenyataan yang dikeluarkan.

Februari lalu, Porsche dilaporkan telah menghentikan penghasilan semua model diesel dalam barisan produknya. Pentadbiran VW Group juga telah dirombak di mana Herbert Diess kini menggantikan Matthias Müller sebagai pengerusi lembaga di Volkswagen, manakala CEO Porsche Oliver Blume telah dibawa untuk menyertai lembaga pengurusan kumpulan berkenaan.

Walaupun diselubungi skandal yang cukup besar ini, VW Group masih lagi menunjukkan prestasi yang cemerlang dengan merampas takhta jenama paling laris di dunia untuk tahun 2016, dan rekod jualan berkenaan terus meningkat pada tahun berikutnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required