Honda PCX Hybrid tiba di pasaran Indonesia – RM11k

Honda PCX Hybrid tiba di pasaran Indonesia – RM11k

Selain kereta konsep Small RS, Honda juga telah memperkenalkan skuter PCX Hybrid untuk pasaran Indonesia sewaktu Indonesia International Motor Show (IIMS) 2018 yang sedang berlangsung sekarang. Skuter ini menjadi kebanggaan kerana didakwa adalah kenderaan dua roda hibrid pertama di dunia dan dikeluarkan sendiri di kilang AHM Suter di Indonesia.

Daripada aspek penampilan, PCX Hybrid ini masih menggunakan elemen sama seperti PCX baru tahun 2018, tetapi ia dijadikan istimewa dengan penggunaan warna khas Hybrid Blue dan terdapat lencana Hybrid di bahagian tepinya. Di bahagian lampu pula terdapat jalur biru yang menandakan ia sebuah kenderaan hibrid.

Disasarkan untuk penggunaan lebih mesra alam, PCX Hybrid dikuasakan oleh gabungan enjin satu silinder SOHC PGM-FI petrol 149.3 cc dan motor elektrik yang mendapat tenaga daripada bateri lithium ion 50.4 V. Kuasa yang mampu dihasilkan oleh enjin itu sahaja adalah 14.7 PS pada 8,500 rpm dan 13.2 Nm tork pada 6,500 rpm, tetapi ia boleh ditambah dengan kuasa sebanyak 1.4 kW pada 3,000 rpm dan 4.3 Nm tork pada 3,000 rpm oleh motor elektrik.

Pengguna juga disediakan dengan tiga mod tunggangan iaitu D yang merupakan mod standard untuk menghasilkan padanan optimum antara kuasa dan penjimatan, S untuk Sport dan Idling untuk menutup sistem start/stop (penyampaian kuasa pula sama seperti dalam mod D).

Bateri sistem hibrid pada motosikal ini terletak di bawah tempat duduk belakang, dan ia boleh dicas semula apabila motosikal bergerak dan membrek. Walaupun dengan sistem hibrid yang dapat membantu menjimatkan penggunaan bahan api dan memberi lebih kuasa ini, PCX Hybrid masih dilengkapi tangki bahan api yang besar iaitu berkapasiti 8 liter.

Secara keseluruhannya PCX Hybrid mempunyai berat 136 kg dan antara kelengkapan lain padanya adalah termasuk brek ABS (cakera depan dan belakang), sistem kunci pintar, meter digital dan rim 14 inci. Ia diperkenalkan pada harga Rp40,000,000 (RM11,300) dan boleh berada di pasaran Indonesia menjelang separuh kedua tahun ini. Bagi Malaysia, PCX Hybrid juga pernah dilaporkan akan tiba di negara kita tidak lama lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required