Honda PCX Hybrid bakal tiba di M’sia tahun hadapan?

Honda PCX Hybrid bakal tiba di M’sia tahun hadapan?

Dunia motosikal turut tidak lari daripada peralihan kepada kuasa elektrik, sama ada sebagai bantuan kepada enjin petrol ataupun elektrik penuh. Dalam perkembangan terbaru di negara kita, Boon Siew Honda Malaysia memberitahu ketibaan PCX Hybrid akan berlaku sekitar suku terakhir tahun 2018. Ini juga bakal menandakan penglibatan pertama BSH di dalam pasaran kenderaan dua roda hibrid di Malaysia.

Sementara sudah ada beberapa jenama motosikal elektrik dalam pasaran, kemudahan mengecas pula masih lagi terhad di negara kita. Perkara sama juga memberi kesan kepada motosikal elektrik, yang mana biasanya mempunyai ruang terhad untuk membawa kabel pengecas yang panjang sepanjang masa.

Bagi PCX Hybrid, Honda telah menggabungkan enjin petrol dengan tambahan kuasa elektrik. Perincian berkenaan motosikal ini masih lagi tidak banyak tetapi ia sudah pernah dipamerkan di Tokyo Motor Show Oktober lalu. Honda cuma memberitahu “sistem hibrid kompak pada PCX menggunakan bateri kuasa tinggi dan starter ACG untuk membantu enjin biasa.”

Maklumat lain juga tidak banyak didedahkan oleh Honda, tetapi syarikat itu ada menyatakan bahawa PCX Hybrid dan PCX Electric hanya akan dijual di pasaran Asia pada tahun 2018. Di Malaysia, model PCX semasa yang ada sekarang menggunakan enjin satu silinder 149 cc, berkuasa 12.5 hp dan dijual pada harga RM11,568.

Selain PCX Hybrid, BSH turut mengumumkan akan berusaha lebih keras untuk mencapai tahap jualan yang lebih tinggi pada tahun hadapan, dan merebut tempat pertama dalam pasaran motosikal. Antara langkah yang akan diambil adalah pengenalan 10 model baru, yang kami lihat bayangnya seperti model termasuk X-ADV, Africa Twin, CB1100RS, SuperCub, Grom/Monkey, CB150R dan beberapa kapcai.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required