Mercedes-Benz A-Class L Sedan Z177 dipamer di Beijing – versi alternatif bagi negara lain pada H2 2018

Mercedes-Benz A-Class L Sedan Z177 dipamer di Beijing – versi alternatif bagi negara lain pada H2 2018

Mercedes-Benz A-Class L Sedan mencuri pandangan umum dalam penampilan perdananya di Beijing Motor Show 2018. Kedatangan versi sedan A-Class ini telah diuar-uarkan sejak penampilan Concept A Sedan pada April tahun lalu.

Pertamanya, L merujuk pada jarak roda yang lebih panjang bagi varian spesifik untuk China ini – menunjukkan kedatangannya memang cukup dinantikan. Angka rasminya ialah 2,789 mm atau 66 mm lebih panjang berbanding hatchback (2,729 mm), yang memberikan lebih banyak ruang kaki pada penumpang belakang.

Bagi lain-lain dimensi, A-Class L Sedan berukuran 4,609 mm panjang, 1,796 mm lebar dan 1,460 mm tinggi. Sementara keluasannya sama seperti hatchback, tetapi sedan 190 mm lebih panjang dan 20 mm lebih tinggi jika dibandingkan.

Belakangnya yang lebih panjang disumbangkan oleh ruang but berkapasiti 420 liter, iaitu lebih 50 liter berbanding yang ditawarkan pada hatchback (370 liter). Walau bagaimana pun, kapasiti bagi ruang lutut tidak dimaklumkan, namun pastinya lebih daripada hatchback.

Mercedes-Benz A-Class L Sedan Z177 dipamer di Beijing – versi alternatif bagi negara lain pada H2 2018

Bagi enjinnya pula, sedan hanya untuk China ini menawarkan pilihan M282 1.33 liter pengecas turbo empat-silinder mengikut talaan – 134 hp dan 161 hp. Malah, enjin 2.0 liter empat-silinder juga akan ditawarkan kemudian dengan kuasa 188 hp, tetapi semua enjin dipadankan dengan transmisi automatik dwi-klac tujuh-kelajuan 7G-DCT secara standard.

Berkenaan rekaannya, bahagian hadapannya hampir sama dengan hatchback dan elemen termasuk gril radiator berlian dengan louvre tunggal, pin krom dan bintang di tengah. Pelanggan juga boleh memilih antara versi Sport Sedan dan Sport, yang versi dahulunya lebih menonjol pada bahagian bonet.

Melihat sedan ini dari sisi, kelihatan bentuknya yang menampakkan perbezaan, dengan garisan bumbung yang lebih bergaya, malahan pintunya juga dibentukkan semula. Dua lampu belakang turut memberikan kelainan berbanding hatchback, walau pun ia mengingatkan pada versi facelift W176.

Lain-lain elemen yang jelas kelihatan termasuklah seksyen yang cekung pada bootlid iaitu sebahagian daripada lip spoiler, sudutnya dan juga kekemasan ekzos berkembar. Pilihan bagi roda juga ditawarkan, dari saiz 16- hingga 19-inci. Satu lagi nota penting yang cukup istimewa, warna rose gold ditampilkan sebagai kekemasan eksklusif bagi pasaran China ini.

Mercedes-Benz A-Class L Sedan Z177 dipamer di Beijing – versi alternatif bagi negara lain pada H2 2018

Walau bagaimana pun, dalaman hatchback kelihatan diguna pakai bagi versi sedan dengan bentangan yang sama. Papan pemukanya didominasikan dengan dua paparan skrin lebar 10.25-inci yang disambungkan pada sistem Mercedes-Benz User Experience (MBUX), untuk pasaran China.

Ini termasuklah sokongan bagi pengesan suara membabitkan dialek Cina dan juga aplikasi popular WeChatMy. Malahan fungsi paparan navigasi juga menampilkan teknologi ‘augmented reality’ – Mercedes-Benz merupakan pengeluar kereta yang pertama di dunia menampilkan elemen sedemikian untuk pasaran China.

Lain-lain elemen biasa termasuklah rekaan bagi roda stereng dengan Kawalan Sentuhan, gear suis bagi suhu dan kawalan pad sentuhan pada konsol tengah. Bukan itu sahaja, kekemasan di sekeliling corong udara juga memiliki bentuk yang berlainan berbanding hatchback.

Barisan sistem bantuan pemandu juga ditawarkan, tetapi pengeluar kereta ini tidak memberikannya secara spesifik. Kemungkinan ia terdiri daripada kawalan kelajuan adaptif Distronic, Bantuan Berhenti Kecemasan Aktif dan Bantuan Tukar Lorong Aktif, Bantuan Brek Aktif Lanjutan dan Pre-Safe Plus bakal ada dalam senarainya.

Mercedes-Benz A-Class L Sedan Z177 dipamer di Beijing – versi alternatif bagi negara lain pada H2 2018

A-Class merupakan model penting bagi Mercedes-Benz di China, dengan 40% pembelinya adalah yang pertama kali membeli kereta. Malahan hampir 50% pembeli A-Class di negara berkenaan adalah golongan wanita. Sebagai perbandingan, di Eropah sekitar empat daripada 10 pembeli bagi A-Class adalah dari kedua-dua jantina.

A-Class L Sedan akan diproduksi secara eksklusif di Beijing Benz, syarikat kerjasama antara Daimler dan BAIC Motor – dengan pelancarannya dijangka pada separuh kedua (H2) 2018. Portfolio semasa Beijing Benz adalah C-Class Sedan dengan jarak roda yang pendek dan panjang, E-Class Sedan dengan jarak roda yang panjang, GLA dan GLC.

Malahan versi A-Class sedan juga akan diubah mengikut keperluan pengguna di luar China dan akan dilancarkan juga pada H2 tahun ini. Adakah kita di Malaysia juga mahukan model yang sama?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required