Borgward BX5 dan BX7 dipertontonkan di Malaysia

Borgward BX5 dan BX7 dipertontonkan di Malaysia

Selepas dikhabarkan jenama dari Jerman, Borgward, bakal dibawa masuk ke Malaysia, hari ini, dua model SUV BX7 dan BX5 telah dipertontonkan buat pertama kali di Malaysia Autoshow 2018 yang mula berlangsung hari ini. Ini juga merupakan penampilan kali pertama di peringkat ASEAN buat kedua-dua model terbabit.

Kedua-dua model SUV yang dipertontonkan – dari model pemanduan sebelah kiri – akan membuat pengumuman rasminya pada 29 April ini. Buat masa ini, tiada perincian diberikan.

Jenama yang turut dimiliki oleh pengeluar kereta China, Foton Motor, ia turut dirancang untuk pemasangan tempatan. Menurut CEO Institut Automotif Malaysia (MAI) Datuk Madani Sahari baru-baru ini, jenama yang dibawa masuk ke Malaysia oleh Go Bremen Motors, telah merancang untuk mewujudkan kilang pemasangannya (bagi program CKD) kelak, dengan hab automotif di Bagan Datuk, Perak, telah dinamakan sebagai lokasi potensi. Malahan kilang di Gurun, Kedah, yang turut memasangkan model Haval di bawah syarikat induk yang sama, Go Auto, juga mempunyai kebarangkalian untuk pelaksanaan program CKD terbabit.

Walau pun harganya juga belum didedahkan, namun kami dimaklumkan bahawa program CKD bagi kenderaan ini mungkin bermula pada suku ketiga tahun ini. Namun semua perinciannya hanya akan didedahkan pada hujung minggu ini.

Borgward, yang mula wujud sejak tahun 1919 sebelum diisytiharkan muflis pada tahun 1961, kemudian dibangunkan semula pada 2015, di mana BX7 telah diperkenalkan di Frankfurt pada tahun tersebut bagi memaklumkan bahawa jenama ini telah kembali ke persada industri automotif global.

Digambarkan oleh pengeluarnya sebagai “SUV pintar yang lebar, berjenama Jerman” di pasaran China, SUV tujuh-tempat duduk BX7 ini berdimensi 4,715 mm panjang, 1,911 mm lebar dan 1,690 mm tinggi, dengan jarak rodanya 2,780 mm panjang.

Ia dijanakan oleh enjin 2.0 liter pengecas turbo empat-silinder dengan hamburan kuasa 224 PS pada 5,500 rpm dan tork 300 Nm dari 1,500 hingga 4,500 rpm. Penjana kuasa ini dipadankan dengan transmisi automatik enam-kelajuan (dwi-klac tujuh-kelajuan juga ditawarkan, namun rasanya bukan untuk rantau ini), dengan kuasanya disalurkan ke semua roda menerusi sistem pacuan semua-roda.

Bagi BX5 pula, ia diperkenalkan pada tahun lalu di Geneva dan SUV lima-tempat duduk untuk versi pasaran Asia ini adalah lebih kompak, dengan ukuran 4,490 mm panjang, 1,877 mm lebar dan 1,675 mm tinggi, dengan 2,685 mm panjang bagi jarak roda.

Ia dipadankan dengan enjin 1.8 liter pengecas turbo empat-silinder yang menawarkan kuasa sehingga 190 PS pada 5,500 rpm dan tork 280 Nm dari 1,750 hingga 4,500 rpm. Unit ini turut dipadankan dengan transmisi auto enam-kelajuan, dengan sistem pacuan-semua roda.

GALERI: Borgward BX7

GALERI: Borgward BX5

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required