Daihatsu Move sebenar di Jepun dengan muka Kenari!

Daihatsu Move sebenar di Jepun dengan muka Kenari!

Bagi kebanyakkan ‘Mat Kereta’, elemen lain dari yang lain atau ‘stand out from the crowd‘ adalah sangat penting buat mereka. Sebab itulah kadang kala ada abang-abang kereta ini meminati Proton Tiara atau Proton Juara kerana model-model tersebut amat berkurangan diatas jalan raya. Bagi yang menggunakan model kebanyakkan pula, Perodua Myvi misalnya, mereka akan memilih untuk memadankan panel-panel badan dari kembarnya dari Jepun iaitu Toyota Passo atau Daihatsu Boon.

‘Perangai’ semacam ini sebenarnya bukan sahaja di Malaysia, malah ia sebenarnya ‘tabiat global’ bagi peminat-peminat kereta dari seluruh dunia. Jika anda berada di Jepun dan mempunyai sebuah model JDM sebenar, apa yang anda nak buat agar berbeza dengan orang lain yang mempunyai kereta yang sama?

Mungkin inilah yang mendorong Sato Syota dari Jepun untuk mengubah Daihatsu Move sebenar miliknya kepada sebuah Perodua Kenari Aero atau nama timangannya ‘lampu kacang’. Syota menayangkan gambar ‘Kenari’ tersebut di laman facebook peribadinya, dan mendapat perhatian dan perkongsian dari ‘mat-mat kereta’ di Malaysia.

Menerusi gambar yang dikongsikan tersebut juga, dapat dilihat Syota turut mengubah ‘Kenari palsu’ miliknya itu dengan gaya ‘tayar kangkang’ atau stance and fitment (SNF). Dia turut menayangkan gambar emblem-emblem Perodua Kenari yang diperolehi baharu dalam plastik, malah turut membuat nombor plat gaya Malaysia dengan nombor pendaftaran ‘SATO 1111’! Hah, terbalik dari abang-abang JDM di Malaysia yang menggunakan nombor plat besi Jepun yang dibeli di kedai potong!

Macam-macam perangai kaki modified kereta dari Jepun ni sebenarnya. Sebelum ini kami turut menjumpai seorang lagi kaki kereta dari Jepun yang berminat dengan kereta buatan Perodua, di mana beliau membeli sebuah Myvi 1.5 Extreme dan membawanya ke Jepun, dan diubahsuai di Fujita Engineering dengan sasaran menjadikan ia lebih laju dari Toyota Passo TRD!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required