Puspakom nafi dakwaan ada staf yang terlibat di dalam sindiket pemalsuan tuntutan insurans kenderaan

Puspakom nafi dakwaan ada staf yang terlibat di dalam sindiket pemalsuan tuntutan insurans kenderaan

Puspakom telah menafikan tuduhan yang mengaitkan stafnya yang dikatakan terlibat di dalam sindiket pemalsuan tuntutan insurans berjumlah RM2.9 juta, lapor The Sun. Ini merujuk kepada kes terbaru penahanan lapan individu oleh pihak polis susulan kepada sebuah laporan polis yang dibuat bulan lalu. Pihak polis mendapati banyak laporan berkaitan kehilangan kereta yang dibuat adalah palsu.

Berdasarkan laporan akhbar itu, modus operandi sindiket berkenaan dimulakan dengan mereka mendekati pemilik kenderaan yang mempunyai bayaran bulanan tertunggak. Laporan palsu berkaitan kenderaan hilang kemudiannya akan dibuat, sebelum tuntutan insurans dilakukan. Kenderaan berkenaan kemudiannya akan didaftarkan semula dan dijual melalui “rangkaian” dalaman sindiket berkenaan.

“Pihak berkuasa selalu memantau tuntutan insurans kenderaan dan kenderaan dengan status hilang. Itu berada di luar peranan dan tanggungjawab Puspakom kerana kami tidak mempunyai capaian terhadap maklumat atau data kenderaan yang dilaporkan hilang yang kemudiannya dibawa ke Puspakom untuk pemeriksaan,” jelas satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Puspakom. Pihaknya juga manambah, staf-staf mereka juga tidak terlibat di dalam sebarang proses siasatan polis.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required