Data jualan kenderaan M’sia bagi Mac 2018 ikut jenama

Data jualan kenderaan M’sia bagi Mac 2018 ikut jenama

Selepas mengalami pergerakan yang sedikit perlahan pada Februari, jualan kenderaan di negara ini terus melonjak pada bulan Mac. Sebanyak 49,985 kenderaan telah didaftarkan sepanjang bulan itu dengan menyaksikan peningkatan sebanyak 9,407 unit, atau 23.2% berbanding Februari. Prestasi yang utuh ini disumbangkan oleh waktu kerja yang lebih panjang dan kebanyakan syarikat bergegas untuk menghantar kereta yang ditempah pelanggan, terutamanya bagi tahun kewangannya yang berakhir pada 31 Mac.

Berikut merupakan pecahan prestasi bagi setiap jenama pada Mac. Di mana kebanyakannya menunjukkan peningkatan dalam jualan, iaitu Perodua (+21.0%), Honda (+29.3%), Toyota (+30.2%), Proton (+9.0%) dan Nissan (+53.6%) yang masih kekal utuh dalam senarai lima teratas.

Lain-lain jenama yang turut menunjukkan prestasi memberangsangkan pada Mac termasuklah Mitsubishi (+38.0%), Volkswagen (+55.0%), Subaru (+30.4%), Peugeot (+30.4%) dan Renault (+73.5%). Hanya beberapa jenama yang sedikit menyusut, termasuklah Kia (-7.5%).

Bagi segmen premium pula, prestasi Mercedes-Benz (-20.3%) dan Porsche (-24.4%) agak sedikit perlahan pada bulan tersebut. Manakala BMW pula menunjukkan peningkatan jualan sebanyak +6.1%, manakala Volvo pula +53.2% berbanding Februari. Sementara Lexus pula meningkat +92.9%, iaitu sekali ganda berbanding jualannya pada Februari.

Klik carta di bawah untuk meneliti data penuh bagi setiap jenama.

Data jualan kenderaan M’sia bagi Mac 2018 ikut jenama

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required