ASEAN NCAP kemuka label keselamatan kemalangan standard bagi panduan para pengeluar kenderaan

ASEAN NCAP kemuka label keselamatan kemalangan standard bagi panduan para pengeluar kenderaan

Selain mengumumkan keputusan ujian pelanggaran terkini semalam, ASEAN NCAP turut memperkenalkan panduan label terkini bagi para pengeluar kenderaan. Langkah ini bertujuan untuk mengurangkan kekeliruan pengguna mengenai maklumat keselamatan yang disediakan oleh syarikat-syarikat ini.

Ia mendakwa bahawa sesetengah pengeluar telah mengubah rekaan bagi rekabentuk plat penilaian yang disediakan oleh ASEAN NCAP, termasuk publisiti penarafan dari Program Penilaian Kenderaan Baharu (NCAP) termasuk Euro NCAP dan ANCAP, yang mana agensi terbabit tidak menampilkan spesifikasi keselamatan untuk kenderaan yang ditawarkan di rantau ASEAN ini.

Label baharu ini menggabungkan ciri keselamatan terperinci bagi model dan varian yang disenaraikan, termasuk penarafan ASEAN NCAP dan badan-badan NCAP yang lain. Ia turut dicadangkan agar perincian keselamatan tersebut ditampalkan pada cermin hadapan bagi setiap varian untuk model kenderaan yang dipamerkan di bilik pameran.

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) telah berunding mengenai penggunaan label ini di Malaysia, walaupun ASEAN NCAP mengesahkan ia juga boleh digunapakai oleh negara lain di rantau ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required