Tan Chong bina hab automotif di Bagan Datuk – suntik pelaburan jangka panjang bernilai RM500 juta

Tan Chong bina hab automotif di Bagan Datuk – suntik pelaburan jangka panjang bernilai RM500 juta

Tan Chong Motor Holdings Bhd telah mengumumkan untuk membina hab automotif bernilai RM500 juta di atas tanah berkeluasan 338 ekar di Bagan Datuk, Perak. Kawasan yang bakal di gelar “Hab Automotif dan Kenderaan Komersial Tan Chong” tersebut akan membantu pertumbuhan pada Wilayah Ekonomi Koridor Utara .

“Bukan sekadar hab automotif, ini merupakan perancangan perniagaan yang strategik yang membuktikan komitmen Kumpulan Tan Chong Motor kearah pertumbuhan industrialisasi dan ekonomi Malaysia,” menurut syarikat berkenaan dalam kenyataan yang dikeluarkan. Turut dinyatakan, pelaburan jangka panjang ini juga akan mewujudkan peluang pekerjaan, kemasukan pelbagai pelaburan baharu serta mengembangkan lagi pertumbuhan ekonomi di Bagan Datuk.

Pelaburan awal sebanyak RM100 juta akan digunakan untuk mengambil alih tanah serta pembinaan kilang bas dan trak bagi fasa pertama pembangunan hab ini. Kenderaan komersial yang dihasilkan di kilang yang dijangka akan beroperasi pada tahun 2021 tersebut akan membekalkan permintaan untuk pasaran tempatan dan juga eksport.

Menurut Tan Chong, buat masa ini bas yang mereka hasilkan sudah pun dieksport ke Singapura, Hong Kong dan Myanmar; dan mereka kini sedang meneroka potensi untuk mengeksport ke pasaran lain seperti Thailand, Sri Lanka, Vietnam, Indonesia, dan lain-lain negara.

Tan Chong bukan sahaja pengedar rasmi untuk jenama Nissan di Malaysia, malah kumpulan berkenaan turut memasarkan jenama lain seperti Renault, Infiniti, dan jenama trak dan bas UD Trucks. Syarikat tersebut turut mempunyai kilang automotif mereka yang terletak di Segambut (KL) dan Serendah (Selangor), serta mengambil kontrak bagi memasang kenderaan jenama lain seperti Mitsubishi dan Subaru.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required