BMW M5 F90 bakal dilancarkan di Malaysia esok

BMW M5 F90 baharu bakal dilancarkan di Malaysia esok, 18 Mei, menurut teaser yang dikeluarkan oleh BMW Malaysia. Sedan prestasi tinggi ini diperkenalkan di peringkat dunia pada Ogos tahun lalu.

Ia dijanakan oleh enjin 4.4 liter turbo-berkembar V8 dengan hamburan kuasa sehingga 600 hp dari 5,600 hingga 6,700 rpm dan tork 750 Nm antara 1,800 dan 5,600 tpm. Semua kuasa disalurkan menerusi kotak gear automatik M Steptronic lapan-kelajuan ke sistem pacuan semua roda M xDrive – kedua-duanya adalah yang pertama buat kerena M bukan-SUV. Pacuan dari sifar ke 100 km/j boleh dicapai dalam 3.4 saat.

Bagi sistem AWD, ia merupakan mod 4WD yang biasa, walau bagaimana pun mod 4WD Sport lebih diagih kepada roda belakang dan mod pacuan roda-belakang juga boleh didapati apabila kawalan kestabilan dimatikan, membolehkan pemandu melakukan putaran drift yang lebih besar. Selain itu, M5 F90 juga didatangkan dengan sistem stereng berkuasa elektromekanikal M Servotronic baharu, Variable Damper Control dan penguncian belakang Active M Differential secara standard.

BMW M5 F90 bakal dilancarkan di Malaysia esok

Risalah spesifikasi yang bocor baru-baru ini turut menyenaraikan elemen standard dan pilihan untuk M5, dengan harga jangkaan lebih kurang RM1 juta. Elemen yang tersenarai termasuklah lampu utama LED adaptif, roda aloi Style 705 M dua-tona 20-inci, kekemasan luaran Shadow Line hitam berkilat, brek M Compoud, bumbung gentian karbon, upholstery kulit Merino. kekemasan dalaman “struktur karbon” aluminium, dan anthracite headlining.

Turut ditawarkan ialah skrin sesentuh BMW Display Key, kemasukan tanpa kunci, butang push-start, kawalan suhu empat-zon, kawalan kelajuan adaptif dengan fungsi stop/go, tirai matahari belakang berkuasa, pencahayaan ambien dengan 11-warna, paparan utama, bantuan parkir dan bootlid berkuasa bebas-tangan.

Sistem navigasi Professional dengan skrin sesentuh 10.25-inci turut didatangkan secara standard, juga terdapat Kawalan Pergerakan, sistem bunyi Harmon Kardon 600-watt dengan 16-pembesar suara dan kamera undur. Ciri keselamatan termasuk Amaran Ketibaan Lorong, Amaran Penukaran Lorong, Amaran Kawalan Pendekatan dan Amaran Persendirian dengan Amaran Trafik Lintasan serta Amaran Pelanggaran di belakang, sebagai sebahagian daripada pakej Bantuan Pemanduan.

Buat pertama kalinya juga, BMW Malaysia turut menawarkan pakej bagi M5, dengan setiap satunya melibatkan kos tambahan yang tinggi. Ini terdiri daripada Pakej Prestasi RM30,000 termasuk penutup enjin gentian karbon M, tali pinggang keledar berwarna M dan ekzos M. Sementara Pakej Keselamatan Termaju bernilai RM15,000 pula menambah semi-autonomous Driving Assistant Plus yang disambungkan pada Bantuan Kawalan Lorong dan Stereng serta Bantuan Penukaran Lorong.

Manakala bagi Pakej Hiburan Premium bernilai RM55,000, ia merangkumi Sistem Bunyi Sekeliling Diamond Bowers & Wilkins 1,400-watt termasuk sistem hiburan tempat duduk belakang Professional. Yang terakhir, tempahan istimewa bagi brek seramik karbon M dengan harga RM95,000. Jika ditambahkan semua sekali, harga boleh meningkat sekitar bawah RM1.2 juta, walau bagaimana pun masih 30% lebih murah berbanding kos M5 asas di Thailand.

GALERI: BMW M5 F90

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required