BMW M5 F90 – risalah spesifikasi M’sia didedah, RM1j

Klik untuk besarkan

Awal bulan ini, BMW Malaysia telah menyiarkan video teaser bagi model M5 generasi F90 menerusi laman Facebook rasmi mereka. Menandakan model mewah terbabit bakal diperkenalkan di pasaran tempatan tidak lama lagi. Baru-baru ini, kami menerima risalah spesifikasi M5 terkini, hasil kiriman pembaca Peter Ambrose.

Pasti ramai yang ingin mengetahui soal mekanikalnya. Di bawah bonetnya, akan menempatkan enjin 4.4 liter pengecas turbo-berkembar V8 yang mampu menghamburkan kuasa sehingga 600 hp dan tork 750 Nm. Ia dipadankan dengan kotak gear ZF automatik M Steptronic lapan-kelajuan dengan Drivelogic, yang menyalurkan kuasanya ke semya roda menerusi sistem M xDrive, Ia merupakan M5 yang pertama menampilkan pacuan semua-roda, dan dipadankan bersama Active M Differential.

Bagi angka prestasinya, dari 0-100 km/j mampu dicapai dalam masa 3.4 saat dan kelajuan tertinggi pula 250 km/j. Walau bagaimana pun pakej pilihan M Driver tidak disenaraikan dalam risalah spesifikasi ini.

Namun, ia didatangkan dengan Pakej M Performance bernilai RM30,000 (penutup enjin M Carbon, tali pinggang keledar M dan Sistem Ekzos M Sport), Pek Keselamatan Termaju bernilai RM15,000 (Driving Assistant Plus) dan Pek Hiburan Premium bernilai RM55,000 yang didatangkan dengan Sistem Bunyi Sekeliling Diamond Bowers and Wilkins dan hiburan untuk tempat duduk belakang. Bukan itu sahaja, pakej keempat dan terakhir yang ditawarkan ialah Brek Seramik M Carbon bernilai RM95,000.

BMW M5 F90 – risalah spesifikasi M’sia didedah, RM1j

M5 F90 ini dijangka mampu mencecah harga RM1 juta (BMW M5 F10 dijual pada harga RM902k). Walau bagaimana pun, dengan nilai keseluruhan termasuk pakej yang ditawarkan, harganya mampu mencecah di bawah RM1.2 juta. Namun ia dilihat masih murah sebanyak 30% berbanding dengan harga yang ditawarkan di Thailand.

Elemen standard yang ditawarkan termasuklah roda aloi M yang ringan 20-inci (275/35 di hadapan, 285/35 untuk belakang), kekemasan BMW Individual high-gloss Shadow Line, kit badan luaran pebuh spesifik-M, bumbung gentian karbon, ekzos M dengan flap control, brek M Compound dengan kaliper biru, suspensi M adaptif, dan BMW Display Key yang diimport sepenuhnya.

Di dalamnya, ia menerima kekemasan antrasit, karbon aluminium dengan sentuhan krom gelap, tempat duduk balutan kulit Merino, kluster instrumen digital spesifik-M, roda stereng kulit M dan penukar gear M. Turut ditampilkan termasuklah tirai pelindung marahari belakang elektronik, kawalan suhu empat-zon, butang push-start merah dan pembuka tailgate dengan sistem access comfort.

Bagi hiburan, M5 standard menerima sistem bunyi sekeliling Harmon Kardon dengan 16-pembesar suara bersama digital amplifier berkuasa 600 watt. Skrin infotainmen memiliki unit definisi tinggi 10.25-inci dengan BMW Gesture Control, navigasi GPS dan perkhidmatan BMW ConnectedDrive.

Untuk aspek keselamatan pula, ia didatangkan dengan Kawalan Kestabilan Dinamik, Kawalan Kestabilan Automatik, M Dynamic Mode, Kawalan Brek Dinamik dan Kawalan Brek Selekoh. Ia turut didatangkan dengan sistem keselamatan aktif/pasif termasuk kawalan kelajuan aktif.

M5 F90 ini dilihat mampu memberikan persaingan sengit dengan Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ yang dilancarkan di sini pada September lalu dan ditawarkan dengan harga dari RM998,888. Jadi antara BMW dan Merc-AMG, mana satu menjadi pilihan kalbu?

GALERI: BMW M5 F90

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required