BMW M5 F90 sah akan masuk ke M’sia tidak lama lagi

BMW Malaysia telah menyiarkan video teaser model M5 generasi F90 terbaharu di laman Facebook rasmi mereka, menandakan sedan besar berprestasi tinggi berkenaan akan mendarat di pasaran Malaysia tidak lama lagi. M5 baharu ini telah didedahkan untuk peringkat global pada Ogos tahun lalu dan sudahpun tiba di Thai, namun untuk pasaran Malaysia, tarikh sebenar pelancarannya masih lagi belum diumumkan.

M5 F90 ini dijana enjin 4.4 liter V8 dengan suapan dua pengecas turbo membolehkan ia menghasilkan kuasa 600 hp/750 Nm. Enjin berkenaan dipadankan dengan kotak gear ZF lapan-kelajuan automatik dan dihubungkan pada gandar belakang yang dilengkapi unit differential aktif BMW M. Model ini juga merupakan M5 pertama dalam sejarah yang menerima sistem pacuan semua roda dengan pemadanan sistem M xDrive.

Namun sistem berkenaan masih memberikan karekter sebenar sebuah M5 sejati kerana ia boleh memberikan tork hanya pada gandar belakang untuk melakukan aksi drift – kebolehan tersebut terbukti apabila model ini baharu sahaja mencatatkan rekod drift paling jauh di dunia.

Gabungan kesemua sistem ni juga membolehkan BMW M5 F90 memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 3.4 saat. Ia juga mampu mencatatkan kelajuan maksima yang dihadkan pada 250 km/j. Jika pembeli memilih pakej pilihan M Driver, ‘hijab’ kelajuan maksima berkenaan dibuka bagi membolehkan ia mencapai 305 km/j.

Dengan kehadiran M5 ini ke pasaran Malaysia kelak, Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ W213 yang telah dilancarkan oleh Mercedes-Benz Malaysia tahun lalu bakal bertemu lawan sebenarnya. Harga bagi M5 ini masih lagi belum diketahui, tetapi lawan senegaranya itu dijual pada harga RM998,888.

GALERI: BMW M5 F90

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required