VIDEO: BMW M5 baharu catat rekod dunia drift dengan jarak paling jauh – lapan jam tanpa henti, 374 km

Bagi membuktikan dinamik pengendalian dan ia masih lagi bersifat seperti kereta pacuan belakang, BMW telah menggunakan M5 generasi baharu bagi mencatatkan rekod drift pada jarak paling jauh di dunia. Berapa jauh M5 ini bergerak dengan keadaan ‘mengereng’? Jangan tak percaya, rekod dunia berkenaan dicatat pada jarak 374 km dan dibuat dalam masa lapan jam tanpa henti!

BMW M5 F90 ini dipandu oleh pengajar pemanduan prestasi tinggi BMW, Johan Schwartz dan rekod berkenaan dibuat di litar ujian BMW Performance Centre Greenville, Carolina Selatan, Amerika Syarikat.

374 km bukanlah jarak yang dekat dan sudah tentu kereta ini akan kehabisan petrol sebelum menamatkan jarak berkenaan, lebih-lebih lagi dalam keadaan drift yang memerlukan gear rendah digunakan serta enjin sentiasa pada takat rpm tinggi. Jadi satu-satunya cara untuk mengisi semula tangki petrol berkenaan, BMW menggunakan kaedah seperti jet pejuang mengisi semula bahan api iaitu ketika sedang bergerak menerusi sebuah lagi M5, tetapi dari model sebelumnya iaitu F10.

VIDEO: BMW M5 baharu catat rekod dunia drift dengan jarak paling jauh – lapan jam tanpa henti, 374 km

Disebabkan ia bergerak dengan sudut yang senget, sudah tentu M5 dibelakang turut perlu melakukan aksi drift bagi membolehkan bahan api dipindahkan – dan ini menjadi cabaran terbesar mereka untuk drift dalam keadaan “Tsuiso” sambil mengisi minyak. Secara keseluruhan, aksi mengisi petrol ini dilakukan sebanyak empat kali sepanjang lapan jam berkenaan.

Secara tidak langsung, rekod terbaharu yang dicatatkan oleh BMW M5 ini telah memadamkan rekod yang dibuat oleh jurnalis automotif dari Afrika Selatan, Jesse Adams yang memandu Toyota 86.

Generasi baharu BMW M5 ini dijana V8 turbo berkembar 4.4 liter berkuasa 600 hp/700 Nm, dipadankan dengan kotak gear automatik konvensional lapan-kelajuan Steptronic. Walaupun diberikan sistem pacuan semua roda M xDrive, kereta ini masih lagi boleh memacu hanya roda belakang bagi melakukan aksi drift apabila sistem DSC yang yang dimatikan terus.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required