Niki Tuuli ganti Zulfahmi Khairuddin dalam Moto2

Niki Tuuli ganti Zulfahmi Khairuddin dalam Moto2

Minggu lalu, SIC Racing Team telah mengumumkan Zulfahmi Khairuddin dikeluarkan dari perlumbaan Moto2 secara serta merta atas persetujuan bersama. Selepas empat pusingan, Zufahmi hanya dapat menamatkan perlumbaan di kelompok akhir dan sekali tidak menamatkan perlumbaan. Walaubagaimanapun, tugas beliau sebagai mentor untuk program Impian ke MotoGP masih diteruskan.

Pengganti Zulfahmi kini sudah ditemui dan SIC Racing Team memberitahu, akan menggunakan khidmat Niki Tuuli, iaitu seorang pelumba berusia 22 tahun dari Finland. Beliau akan mula berlumba hujung minggu ini di Le Mans, dan ia juga adalah kali pertama beliau masuk dalam kategori ini dan mengendalikan jentera Kalex 600 cc yang digunakan.

Bermula dengan mini moto pada usia sembilan tahun, Tuuli berkembang sebagai seorang pelumba profesional dengan pertama kalinya masuk dalam perlumbaan IDM Yamaha R6 Cup, membawa motosikal 600 cc pada tahun 2012. Masuk ke tahun 2013, beliau menyertai pula siri European SuperStock600 sehingga tiga musim. Dalam tempoh itu, beliau memungut lima podium dan satu kemenangan.

Niki Tuuli ganti Zulfahmi Khairuddin dalam Moto2

Lepas daripada itu, beliau berhenti seketika kerana terpaksa menyertai kem askar yang diwajibkan bagi setiap anak muda di Finland, namun masuk kembali dalam dunia perlumbaan pada tahun 2016. Dalam perlumbaan SuperSport World Championship, tiga kali beliau dipilih sebagai pelumba Wildcard dan berjaya mendapat podium untuk kesemuanya dan dalam perlumbaan Finnish Championship, beliau berjaya menjadi juara.

Pada tahun 2017, beliau telah dipilih untuk menyertai perlumbaan WorldSSP secara penuh di bawah pasukan Vesa Kallio. Pada musim itu, Tuuli mendapat dua podium dan pernah bemula di petak pertama (pole). Untuk tahun 2018, beliau kini berada di tempat kelapan keseluruhan dalam WorldSSP selepas lima perlumbaan, namun selepas ini akan berlumba dalam Moto2 sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required