SST akan dilaksanakan semula, tarikh belum diketahui

SST akan dilaksanakan semula, tarikh belum diketahui

Pengumuman sebelum ini oleh kerajaan PH berkaitan GST yang akan menjadi 0% selepas 1 Jun ini bagaimanapun tidak menyentuh tentang cukai jualan dan perkhidmatan (SST), satu kaedah cukai yang digunakan sebelum pengenalan GST pada April 2015. Menggantikan semula GST dengan SST menjadi satu daripada janji pilihanraya PH yang kini telah membentuk kerajaan baru.

Pengumuman kadar GST 0% itu tanpa menyatakan tentang SST menyebabkan banyak andaian lain yang timbul, termasuklah tidak akan ada cukai bagi tempoh dua tahun pertama kerajaan PH memerintah. Itu bagaimanapun telah dinafikan oleh Kementerian Kewangan, yang juga telah mengeluarkan satu kenyataan berkaitan pembaharuan fiskal dan SST pada pagi ini. Ia merupakan penjelasan yang ringkas tentang bagaimana negara akan menampung kekurangan pendapatan tanpa GST, yang mencecah angka RM44 bilion pada 2017.

Menurut Kementerian Kewangan, program pembaharuan fiskal sedang berjalan. “Pengurangan hasil dari GST akan ditampung oleh langkah khusus hasil dan perbelanjaan yang akan diumumkan dalam masa terdekat,” jelas kenyataan yang dikeluarkan.

“SST akan diperkenalkan semula. Pengurangan perbelajaan akan dimulakan dengan rasionalisasi, kecekapan serta mengurangkan ketirisan,” tambahn kementerian itu, tanpa memaklumkan kadar cukai yang akan dikenakan ataupun tarikh ia akan dimulakan.

SST akan dilaksanakan semula, tarikh belum diketahui

Selain itu, dalam kenyataan sama turut menyebut bahawa harga minyak mentah dunia telah meningkat dengan ketara jika dibandingkan dengan jangkaan dalam Belanjawan 2018, iaitu pada US$52 (RM206) setong. Situasi ini akan menyediakan ruang fiskal dalam tempoh terdekat.

“Tanggungjawab fiskal, ketelusan dan tadbir urus akan diberi keutamaan dalam pelaksanaan program pembaharuan fiskal,” jelas kenyataan itu. Harga minyak mentah terkini mencecah sekitar US$80 setong.

Pengenalan semula SST untuk menggantikan GST kini sudah jelas, dan komitmen terhadap perkara ini sudah dinyatakan berkali-kali. Tak lupa juga, harga kereta yang dijangka turun selepa 1 Jun ini, sebelum naik semula selepas SST dilaksanakan.

Jika inilah situasinya, akan ada satu tempoh senggang “tanpa cukai” dari 1 Jun hinggalah pengumuman tarikh bermulanya pelaksanaan SST, melainkan kerajaan akan melaksanakan SST serentak selepas pembatalan GST. Ini perlu kita tunggu pengumuman yang seterusnya, barulah ia dapat dipastikan – masih ada tempoh dua minggu lagi sebelum 1 Jun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required