Ford Everest 2019 guna enjin diesel 2.0 biturbo 213 PS

Ford Everest 2019 guna enjin diesel 2.0 biturbo 213 PS

Selain Ranger facelift, Ford juga telah memperkenalkan Everest yang diperbaharui di Australia. SUV body-on-frame ini membawa sedikit perubahan pada penampilannya dan beberapa kelengkapan tambahan. Perkara yang lebih menarik adalah penggunaan enjin diesel empat silinder 2.0 liter twin turbo sama seperti Ranger Raptor.

Enjin EcoBlue ini mampu menghasilkan kuasa sebanyak 213 PS dan 500 Nm tork daripada tahap 1,750 rpm. Ia dipadankan bersama transmisi automatik Getrag 10R80 10 kelajuan, bersama nisbah gear yang lebih lebar untuk meningkatkan keselesaan dan prestasi, dalam kedua-dua jalan biasa dan offroad. Kemampuan menarik juga meningkat sedikit, menjadi 3,100 kg daripada 3,000 kg.

Padanan enjin dan transmisi ini datang standard pada varian Titanium yang paling tinggi, dan disediakan sebagai pilihan bagi varian Trend yang terletak di pertengahan. Bagi varian lain seperti Ambiente (permulaan) dan Trend, ia masih lagi menggunakan enjin diesel turbo lima silinder 3.2 liter TDCi Duratorq yang dipadankan bersama transmisi automatik enam kelajuan. Pasaran lain mungkin mendapat pilihan enjin 2.2 liter.

Ford Everest 2019 guna enjin diesel 2.0 biturbo 213 PS

Kalau tidak diperhatikan betul-betul, perubahan luarannya mungkin tidak jelas. Antara yang baru adalah gril dan rekaan skid plate. Unit lampu xenon dengan lampu siang LED, yang sebelum ini hanya boleh didapati bagi varian Titanium kini diberikan juga secara standard kepada varian Trend, manakala varian Titanium mendapat lagi tambahan rim aloi 20 inci rekaan baru.

Pada bahagian dalam, penggunaan bahan lembut meningkatkan rasa selesa dan kualiti, manakala skema warna ebony baru menjadikan bahagian dalamnya lebih menonjol. Sistem tanpa kunci dan butang pemula enjin kini diberikan standard kepada semua varian, manakala varian Trend dan Titanium mendapat pintu but belakang yang boleh dibuka tanpa sentuh.

Turut diberikan secara standard untuk semua adalah sistem infotainmen SYNC 3 dengan skrin sesentuh 8.0 inci, sambungan Apple CarPlay dan Android Auto serta sistem navigasi dengan ciri ‘breadcrumbs’ untuk menanda jalan di kawasan offroad. Pengesan undur dan kamera belakang masih diberikan secara standard, manakala Active Park Assist disediakan sebagai pilihan tambahan.

Pada aspek keselamatan, varian Trenda dan Titanium kini dilengkapi Inter-Urban Autonomous Emergency Braking (AEB) dengan pengesan kenderaan dan pejalan kaki yang boleh beroperasi bermula dari kelajuan 3.6 km/j. Sistem lain seperti Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Keeping System (LKS) dan Blind Spot Information System (BLIS) dengan rear cross-traffic alert juga masih ada seperti sebelum ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required