Kali terakhir MV Agusta menyertai perlumbaan MotoGP adalah 42 tahun yang lepas, dengan mencatat 275 kemenangan GP dari kategori 125 hinggalah 500. Tapi nampaknya seperti jenama pengeluar motosikal dari Itali tersebut berpeluang menambah koleksi gelaran yang dimiliki kerana menurut laporan sebuah laman web terkemuka, GPOne.com, mereka akan menyertai kategori Moto2 tahun hadapan.

Dalam laporan tersebut, MV Agusta dinyatakan akan bekerjasama dengan Team Forward, dan perkara ini disahkan sendiri oleh pengetua Team Forward iaitu Cuzari Giovanni kepada GPOne.com. Perjanjian yang dibuat antara Team Forward dengan MV Agusta ini adalah untuk tempoh empat tahun dan mereka boleh menyambungnya selepas itu jika mahu.

Antara sebab yang dikatakan dapat menarik perhatian MV Agusta untuk kembali menyertai kejuaraan berprestij ini adalah pada tahun hadapan, kesemua jentera Moto2 akan menggunakan enjin tiga silinder dari Triumph. Walaupun ini bukan enjin mereka sendiri, MV Agusta mempunyai banyak pengetahuan tentang enjin tiga silinder kerana kebanyakan motosikal mereka menggunakan tetapan itu.

Tambah pengarah teknikal bahagian penyelidikan dan pembangunan MV Agusta, Brian Gillen, beliau sendiri akan mengetuai projek ini, termasuk untuk rekaan kerangka, manakala syarikat Sutter pula akan bekerjasama untuk menghasilkan lengan ayun.