Sistem suspensi aktif Bose mungkin akan dihasilkan dalam bentuk produksi – ClearMotion nyatakan minat

Sistem suspensi aktif Bose mungkin akan dihasilkan dalam bentuk produksi – ClearMotion nyatakan minat

Bose sebelum ini pernah menggemparkan dunia automotif dengan mendedahkan sistem suspensi aktif yang berfungsi seakan magik digelar ‘Project Sound’. Namun sehingga kini, tiada tanda-tanda bahawa sistem tersebut akan diproduksi sebagai produk sebenar pada mana-mana model.

Walau bagaimanapun, pada tahun 2017, ClearMotion iaitu sebuah syarikat yang berpangkalan di Boston berminat untuk mengambilalih projek tersebut dari Bose dan turut akan memadankan perisian yang boleh mengesan dan meramal permukaan jalan, serta merancang untuk memproduksi sistem suspensi berkenaan.

Syarikat tersebut ditubuhkan oleh Institut Teknologi Massachusetts (MIT) pada tahun 2009, dan sehingga kini mempunyai modal sebesar US$130 juta. Ia mensasarkan untuk menghasilkan sistem suspensi aktif dengan pakej saiz yang sama dengan penyerap hentak standard.

Bagi sistem asal yang dibangunkan oleh Bose dahulu, ia menggunakan topang elektromagnetik yang akan memanjang atau memendek pada setiap roda, bagi memastikan badan kereta kekal stabil walaupun melalui permukaan jalan beralun atau tidak rata. Ia juga dapat mengurangkan dengan drastik daya olengan badan ketika membelok serta boleh melompat untuk mengelak halangan.

Manakala untuk sistem yang akan dibangunkan oleh ClearMotion ini, ia akan menggunakan Activalve iaitu komponen elektro-hidraulik yang terdiri dari magnet, motor dan pengawal digital yang dikawal oleh perisian. Ia akan memantau keadaan permukaan jalan dihadapan secara berterusan dan ia akan bertindak balas terhadap apa jua gangguan dengan menetapkan tekanan pada penyerap hentak dalam masa hanya lima milisaat.

Menurut ClearMotion, komponen tersebut direka bagi membolehkan ia diletakkan pada kedudukan penyerap hentak standard, dan boleh dijajarkan untuk penggunaan sistem dua- atau tiga-tiub, serta hanya memerlukan modifikasi minimal pada badan dan casis. Sistem dengan empat Activalve berkenaan akan dikenali sebagai ‘Casis Digital’, di mana sistem tersebut akan sentiasa memantau dan memperbaiki pengendalian dan keselesaan kenderaan setiap masa.

Sistem ini akan diaplikasikan pada kenderaan penumpang biasa dan juga kenderaan-kenderaan pemanduan sendiri, dan buat masa sekarang ClearMotion sedang bekerjasama dengan Bridgestone dan juga Qualcomm bagi merealisasikan produksi berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required