Ford daftar paten sistem kesan motosikal mencelah

Ford daftar paten sistem kesan motosikal mencelah

Semakin banyak teknologi baru yang dibangunkan untuk kenderaan, dan tidak lupa adalah untuk membantu meningkatkan keselamatan. Antara yang terkini adalah oleh Ford, iaitu satu sistem mengesan motosikal yang mencelah antara kenderaan, dan paten untuk rekaan sistem ini telah didaftarkan di Amerika Syarikat.

Walaupun sekadar satu paten yang didaftar, dan masih belum pasti sama ada akan dipasang pada kenderaan produksi, ia dilihat cukup berguna untuk memastikan keselamatan bersama atas jalan raya. Sistem ini menggunakan tiga kamera yang menghadap ke belakang, dan dapat mengesan motosikal yang berada di antara kereta pada jarak tertentu.

Ford daftar paten sistem kesan motosikal mencelah

Apabila ada motosikal yang dikesan, sistem ini boleh menghantar maklumat kepada unit kawalan elektronik kenderaan, dan memutuskan sama ada sebarang amaran, brek atau tindak balas stereng akan dilakukan. Ia cukup berguna bukan sahaja bagi kereta biasa, malah juga kereta boleh gerak sendiri yang kini jumlahnya semakin bertambah atas jalan raya.

Seperti yang diketahui, motosikal yang mencelah antara kenderaan ada kalanya sukar dilihat, dan kepantasan mereka bergerak sukar dijangka. Dengan sistem ini, pergerakan dan keberadaan sesebuah motosikal dapat diketahui, dan diharap dapat menjadikan jalan raya lebih selamat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required