Hapuskan yuran RM10,000 AP terbuka – pengimport

Hapuskan yuran RM10,000 AP terbuka – pengimport

Kerajaan digesa untuk memansuhkan yuran bagi approved permits (AP) terbuka yang berjumlah hingga RM10,000 bagi setiap kenderaan terpakai memandangkan caj itu membebankan pembeli serta penjual. Perkara ini dibangkitkan oleh Pengerusi Eksekutif Mutiara Motors, Datuk Ahmad Kemin, seperti dilaporkan oleh Harian Metro.

“Saya berharap kerajaan baru ini boleh menghapuskan yuran RM10,000 bagi setiap AP yang dikenakan oleh kerajaan sebelum ini. Jumlah itu membebankan pembeli dan penjual, yang turut terpaksa menanggung cukai GST 6% sebelum ini,” jelas beliau.

Ahmad turut menambah, cadangan itu adalah untuk berlaku adil kepada pengimport tempatan. “Ia berbeza daripada pemegang AP francais, yang mana tiada yuran dikutip walaupun mereka mengimport dalam jumlah yang lebih besar. Jadi, adalah lebih adil untuk yuran bagi AP terbuka ini dihapuskan, memandangkan kami pengimport tempatan hanya membawa masuk kenderaan dalam jumlah yang kecil,” ujarnya.

Mutiara Motors juga menjelaskan disebabkan yuran yang mahal seperti itu, pengimport persendirian kini berdepan dengan margin keuntungan yang sedikit, sekali gus memaksa mereka untuk mengurangkan saiz operasi, termasuk mengurangkan jumlah pekerja untuk menanggung kos operasi yang termampu.

Berkaitan tempoh “cuti cukai” bermula dari 1 Jun hingga 1 September nanti, Ahmad mengalu-alukan langkah itu dan menyatakan bahawa angka jualan telah meningkat sebanyak 30% hingga 40%. “Secara purata, kami menjual antara 15 hingga 20 unit sehari, terutama kenderaan Toyota. Pelanggan memang menunggu tempoh GST 0% untuk membeli,” ujarnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required