Ops Bersepadu sempena Hari Raya Aidilfitri bermula 8 Jun ini – bertemakan ‘pandu cermat, sampai selamat’

Ops Bersepadu sempena Hari Raya Aidilfitri bermula 8 Jun ini – bertemakan ‘pandu cermat, sampai selamat’

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, telah pun melancarkan kempen dan operasi bagi Ops Bersepadu sempena perayaan Aidilfitri dalam satu majlis yang dilangsungkan di Hentian Rehat dan Rawat Seremban arah Selatan, pagi tadi.

Kempen dan operasi bertemakan `pandu cermat, sampai selamat’ yang berlangsung serentak dengan Ops Selamat oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) itu, antara lain turut disertai Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR), Agensi AntiDadah Kebangsaan (AADK), Angkatan Pertahanan Awam, bomba, Kementerian Kesihatan, MIROS dan syarikat konsensi lebuh raya.

Menurut Anthony, matlamat utama pelaksanaan kempen dan operasi itu adalah bagi mengurangkan jumlah kemalangan dan kadar kematian yang disifatkannya amat serius dan membimbangkan, laporan Berita Harian.

“Jumlah keseluruhan kemalangan jalan raya pada tahun lalu meningkat sebanyak 2.4% iaitu 533,875 kes berbanding 521,446 kes pada 2016. Keberkesanan Ops Bersepadu ini dapat dilihat berdasarkan penurunan kadar kematian sebanyak 5.76% sepanjang tempoh kempen dan operasi pada Aidilfitri tahun lalu iaitu 6,740 berbanding 7,152 (2016),” katanya.

Sepanjang Ops Bersepadu ini juga, had laju di jalan persekutuan akan direndahkan dari 90 km/j menjadi 80 km/j, manakala untuk jalan negeri pula had laju 80 km/j akan dikurang kepada 70 km/j. Kadar had laju ini berkuatkuasa sehingga 22 Jun dan akan dipantau menerusi operasi yang dijalankan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required