VIDEO: KTM uji Adaptive Cruise Control, Blind Spot Detector pada motosikal, akan diguna menjelang 2021

VIDEO: KTM uji <em>Adaptive Cruise Control, Blind Spot Detector</em> pada motosikal, akan diguna menjelang 2021

Pengeluar motosikal dari Austria iaitu KTM terus komited untuk meningkatkan keselamatan penunggang dan kini sedang menguji sistem Adaptive Cruise Control (ACC) serta Blind Spot Detection (BSD) pada motosikal. Sistem ini walaubagaimanapun hanya akan ditawarkan kepada pengguna menjelang tahun 2021 nanti.

Kedua-duanya adalah sistem yang menggunakan teknologi pengesan untuk mengesan kenderaan dan mengelakkan perlanggaran dari hadapan atau belakang. Bagi melakukan ujian, KTM telah memasang dua sistem ini pada model 1290 Super Adventure S.

Untuk ACC, sistem yang digunakan oleh KTM hanya boleh digunakan pada kelajuan yang melebihi tahap tertentu, dan ia boleh mengesan kenderaan di hadapan yang mempunyai saiz bermula dari motosikal dan lebih besar daripada itu. Apabila diaktifkan, sistem ini akan mengekalkan jarak dua saat daripada kenderaan di hadapan dan mengurangkan kelajuan atau membrek secara lembut bila perlu.

Anda boleh melihat bagaimana ia berfungsi dalam video di bawah, dan menurut KTM lagi, versi produksi nanti akan ditambah dengan kemampuan untuk penunggang melaras jarak dengan kenderaan di hadapan dan kelajuan yang diingini. Ia juga dikatakan dapat bertindak balas lebih pantas berbanding manusia.

Untuk BSD pula, KTM menggunakan radar jarak pendek untuk mengesar sekiranya terdapat potensi perlanggaran dari belakang – seperti waktu menukar laluan – dengan memberi lampu amaran pada panel instrumen TFT motosikal dan penjuru cermin sisi, serta juga amaran bunyi.

Objektif utama sistem ini adalah meningkatkan keselamatan dan menjadikan tunggangan lebih memuaskan. Sehingga kini, KTM sudah menawarkan pelbagai sistem keselamatan maju pada motosikal mereka yang antaranya termasuk Motorcycle Stability Control (MSC), Cornering ABS, Motor Slip Regulation (MSR), Traction Control, Hill Hold Control (HHC), Automatic Turn Indicator Reset (ATIR) dan Quickshifter+.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required