VIDEO: Tun M, Anthony Loke pesan agar pengguna berhati-hati di jalan raya sempena Hari Raya Aidilfitri

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir bersama Menteri Pengangkutan, Anthony Loke hari ini muncul dalam satu video khas sempena Hari Raya Aidilfitri tahun ini, antaranya berseloroh tentang banyak perkara serta mempromosi pemanduan selamat dalam kalangan pengguna jalan raya, yang diterbitkan oleh Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR).

Tun Mahathir, yang antara lain mengakui gemar memandu kereta sendiri turut menasihatkan pengguna yang berusia lanjut tak perlu memandu. “Biasanya orang yang lebih 90 tahun tak payah bawalah…” jelas Tun M dalam nada bersenda, dan memaklumkan sekiranya beliau memandu sendiri, ada orang lain yang duduk disebelah untuk memerhati.

Tentang saman, Tun M menjelaskan ia bertujuan untuk mendidik pengguna supaya tidak mengulangi kesilapan yang sama dan menjadikan jalan raya lebih selamat dan mendorong kepada perubahan sikap ketika memandu. “Kalau saman boleh diskaun, saya ingat ia tak jadi peringatan kepada kita,” tambah Tun M.

VIDEO: Tun M, Anthony Loke pesan agar pengguna berhati-hati di jalan raya sempena Hari Raya Aidilfitri

Anthony pula dalam mengulas perkara yang sama menjelaskan; “Tujuan kerajaan bukan untuk menyusahkan orang (dengan saman). Sebagai contoh tentang perintah untuk pemilik yang kenderaan mereka yang terlibat dengan recall untuk tukar beg udara segera, mereka perlu patuh. Kalau masih buat tak tahu, baru kita akan saman. Semua ini untuk kebaikan mereka juga,” jelas beliau.

Selain itu Anthony juga menjelaskan pihaknya sedang memberi perhatian terhadap bagaimana untuk menurunkan kadar kemalangan yang terlalu tinggi di Malaysia, yang menjadi masalah kepada kita sejak sekian lama. “Kami berharap kita boleh turunkan kadar berkenaan dan menjadikan jalan raya kita sangat selamat untuk semua,” tambah beliau. Tonton video ini dan beringatlah ketika pulang ke kampung untuk Hari Raya nanti. Semoga semua kita selamat!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Travelelog on Jun 13, 2018 at 12:31 am

    Hazril Hafiz, thanks so much for the post.Much thanks again. Really Cool.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required