Porsche 911 Speedster Concept – gabung ciri model lama dan baru, teknologi pemanduan daripada GT

Porsche 911 Speedster Concept – gabung ciri model lama dan baru, teknologi pemanduan daripada GT

Tahun ini Porsche menyambut ulang tahun ke-70 bagi kenderaan sports mereka dengan pelbagai cara. Antaranya adalah pengenalan model konsep baru seperti 911 Speedster Concept ini. Ia dibangunkan dengan gabungan ciri Speedster pertama yang mula keluar pada tahun 1948, iaitu Porsche 356, dengan ciri kenderaan Porsche sekarang.

Daripada penggayaannya anda boleh melihat 911 Speedster Concept ini menggunakan kerangka tingkap yang lebih pendek, cermin hadapan yang lebih condong dan tingkap tepi yang juga lebih pendek. Di belakang pula, satu penutup khas berbentuk gelembung dibuat daripada gentian karbon untuk menutup besi pelindung dan ia memberikan elemen tradisional seperti Speedster zaman dulu. Sama juga dengan bumbung, di mana ia didatangkan dengan tonneau cover, dan bukannya convertible top.

Bonet hadapan serta sayap belakang kenderaan ini juga dibuat daripada gentian karbon, dan ia disudahkan dengan warna GT Silver dan putih. Kalau boleh anda perhatikan juga, terdapat beberapa perincian klasik lain padanya seperti cermin sisi Talbot krom, tempat mengisi minyak di tengah bonet dan lampu hadapan dengan corak X yang meniru gaya seperti kereta lumba dulu yang ditutup dengan pita pelekat.

Pada bahagian dalam, kelengkapan yang disediakan adalah minimal, dengan tiada sistem navigasi, radio mahupun sistem pendingin hawa. Tempat duduk pula dibina menggunakan gentian karbon dan kemudiannya dibalut dengan kulit Aniline coklat.

Di sebalik badannya ini, 911 Speedster Concept sebenarnya dihasilkan menggunakan casis 911 GT3. Teknologi pemanduannya juga adalah daripada model GT, dan bagi model konsep ini ia dilengkapi dengan unit enjin yang boleh menghasilkan sehingga 500 hp, transimisi manual enam kelajuan dan sistem ekzos titanium. Walaupun nampak seperti sudah siap untuk satu model produksi, ia tidak akan berlaku sehingga tahun 2019, dan keputusan untuk menawarkannya kepada pengguna pula hanya akan dibuat dalam masa beberapa bulan akan datang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required