Pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi lapor penjimatan kos €5.7 bilion hasil daripada kerjasama lebih rapat

Pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi lapor penjimatan kos €5.7 bilion hasil daripada kerjasama lebih rapat

Pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi telah mengeluarkan laporan bahawa dengan kerjasama yang lebih rapat di antara ahli, mereka berjaya mencatat peningkatan nilai dan prestasi tahunan sebanyak 14%, iaitu menjadi €5.7 bilion (RM26.5 bilion) bagi tahun 2017, berbanding €5 bilion (RM23.2 bilion) pada tahun 2016.

“Pakatan ini mempunyai kesan yang terus dan positif terhadap pertumbuhan dan serta keuntungan setiap syarikat yang menjadi ahli. Pada tahun 2017, pakatan ini telah memacu prestasi semua tiga syarikat termasuk Mitsubishi Motors yang baru menikmati keuntungan buat tahun pertama,” kata pengerusi dan CEO pakatan tersebut, Carlos, Ghosn.

“Kami menjangkakan sinergi yang lebih tinggi pada tahun-tahun akan datang, memandangkan pakatan ini akan mempercepatkan lagi penumpuan melalui peningkatan penggunaan kilang bersama, platform kenderaan yang dikongsi, perkongsian teknologi dan penyatuan dalam pasaran matang dan membangun. Sekarang kami boleh mengesahkan semula sasaran sinergi lebih €10 bilion menjelang akhir tahun 2022,” tambah beliau.

Pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi lapor penjimatan kos €5.7 bilion hasil daripada kerjasama lebih rapat

Keuntungan berasaskan kejuruteraan yang diperoleh datang daripada perkongsian kos R&D serta pelaburan, manakala dalam aspek pengilangan pula, kos pengeluaran yang lebih rendah dapat dicapai dengan perkongsian platform seperti Datsun Redi-GO dengan Renault Kwid. Pengurangan kos yang lebih jelas juga dapat diperoleh melalui penggunaan sumber berpusat bagi alat ganti, kelengkapan, alatan dan barangan lain.

Turut menyumbang kepada perkara ini adalah perkongsian gudang alat ganti antara Renault, Nissan dan Mitsubishi Motors di Eropah, Jepun dan Australia. Dengan ini juga, kos yang berkaitan dengan pengangkutan kenderaan dapat dijimatkan. Sebagai contoh, kenderaan Nissan dan Mitsubishi yang datang daripada kilang sama boleh dihantar menggunakan pengangkutan sama kepada pengedar.

Untuk tahun 2017, pakatan ini telah mencatat jualan sebanyak 10.6 juta kenderaan, dan berdasarkan pelan strategik 2022, ia dijangka dapat mencapai jumlah jualan lebih 14 juta kenderaan. Sembilan juta kenderaan daripada jumlah keseluruhan tersebut akan dibina menggunakan platform yang dikongsi termasuk kenderaan elektrik dan segmen B.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required