Saman trafik catat penurunan sebanyak 19% dalam Ops Bersepadu sepanjang Aidilfitri 2018 – KP JPJ

Saman trafik catat penurunan sebanyak 19% dalam Ops Bersepadu sepanjang Aidilfitri 2018 – KP JPJ

Ketua Pengarah Pengangkutan Jalan, Datuk Seri Shaharuddin Khalid mengesahkan jumlah saman trafik yang dikeluarkan sepanjang operasi sempena Hari Raya Aidilfitri 2018 menunjukkan penurunan sebanyak 19% iaitu 30,820 saman berbanding 37,913 saman musim perayaan sama tahun lalu.

Menurutnya, beberapa strategi berbentuk pendidikan, pencegahan dan penguatkuasaan telah dilaksanakan oleh JPJ sepanjang operasi terbabit, rondaan bermotosikal membantu mengurangkan kemalangan, laporan Berita Harian.

Selain rondaan membabitkan 200 motosikal JPJ di ‘kawasan panas’ di seluruh negara yang diperkenalkan tahun ini, pegawai dan anggota meneruskan strategi menyamar sebagai penumpang bas sepanjang operasi berkenaan sejak 8 Jun lalu dan telah berakhir semalam.

Katanya lagi, menerusi strategi rondaan bermotosikal, sebanyak 5,341 saman dikeluarkan oleh peronda motosikal dan antara kesalahan dikesan termasuk tidak mempunyai lesen memandu serta cukai jalan tamat tempoh.

“Pada masa sama, kita turut mengadakan Ops Khas Motosikal pada 12 dan 13 Jun lalu di seluruh negara, yang mana kita membuat pemeriksaan terhadap 25,304 motosikal dan daripada jumlah itu kita mengeluarkan sebanyak 4,400 saman,” katanya kepada pemberita kelmarin.

Saman trafik catat penurunan sebanyak 19% dalam Ops Bersepadu sepanjang Aidilfitri 2018 – KP JPJ

Shaharuddin berkata dalam masa yang sama, sebanyak 35,948 saman dikeluarkan berdasarkan kesalahan yang dikesan menerusi Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (AWAS).

“Semua saman berkenaan membabitkan kesalahan melebihi had laju iaitu sebanyak 33,727 saman manakala bagi kesalahan melanggar arahan lampu isyarat sebanyak 2,221 saman dikeluarkan. Setakat ini sebanyak 47 kamera AWAS ditempatkan di seluruh negara termasuk 17 daripadanya di semua lebuh raya,” katanya.

Selain itu, operasi secara penyamaran pegawai JPJ dalam bas ekspres pula pihaknya mengeluarkan 658 saman ke atas bas termasuk 139 daripadanya terhadap pemandu kenderaan awam itu.

“Di semua terminal bas di seluruh negara, kita buat pemeriksaan pemandu dan secara keseluruhannya seramai 11 pemandu bas positif dadah dalam ujian awal air kencing, yang mana jika disabit kesalahan kita boleh membatalkan lesen memandu mereka,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required