Grab digesa buat sumbangan SOCSO untuk pemandu

Grab digesa buat sumbangan SOCSO untuk pemandu

Menteri Sumber Manusia, M. Kulasegaran menggesa penyedia perkhidmatan Grab untuk membuat sumbangan terhadap Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO/SOCSO) bagi pemandu-pemandu yang berkhidmat dengannya. Menurut The Sun, cadangan itu timbul selepas PERKESO mendapati arwah Aiman Nasri, 27 tahun tidak mempunyai sebarang rekod dengan pertubuhan itu. Aiman ditemui mati di dalam Perodua Myvi miliknya, dilaporkan dengan kesan jerutan pada leher, baru-baru ini.

“Saya simpati dengan keluarga mangsa. Mereka tidak menerima apa-apa manfaat di bawah skim PERKESO walaupun beliau meninggal ketika berkerja. Malahan, dari pemeriksaan yang kami jalankan, setakat April lalu hanya 4,231 pemandu teksi termasuk yang berkhidmat dengan platform e-hailing sahaja yang ada sumbangan PERKESO, daripada jumlah keseluruhan 90,000 pemandu yang berbuat demikian,” jelas beliau.

Kulasegaran memetik undang-undang sedia ada, yang mewajibkan majikan untuk membuat sumbangan PERKESO terhada pekerjanya bagi memastikan kebajikan pekerja terjaga. Beliau juga menambah, setakat ini PERKESO telah membayar pampasan dari RM600 juta hingga RM800 juta bagi pekerja yang terlibat dalam kemalangan ketika berkerja atau ke tempat kerja.

“Kerajaan tidak terlalu memberi penekanan terhadap pelaksanaan undang-undang terbabit oleh kerana ingin menjadi mesra perniagaan dan tidak mahu membuatkan majikan merasa terpaksa untuk melakukan hal itu. Sumbangan bagi setiap pekerja tidak banyak – hanya RM15 sebulan atau RM150 setahun. Majikan digalakkan untuk mendaftarkan pekerja mereka untuk manfaat PERKESO ini,” tambah beliau.

CEO PERKESO Datuk Seri Dr Mohammed Azman Aziz Mohammed berkata pertubuhan itu pernah cuba bertemu dengan pihak Grab untuk mendaftarkan pemandu-pemandu mereka dengan skim yang ada, tetapi masih belum menjadi kenyataan. “Perjumpaan dengan CEO Grab telah ditunda dua kali. Kami berharap dapat duduk semeja dengan mereka dalam masa terdekat ini untuk berbincang lebih lanjut tentang hal ini,” ujar beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required