Perkhidmatan ride-hailing tidak akan dimansuhkan, sebaliknya perlu adil terhadap pemandu teksi – Loke

Perkhidmatan <em>ride-hailing</em> tidak akan dimansuhkan, sebaliknya perlu adil terhadap pemandu teksi – Loke

AppleMark

Walaupun ada pihak-pihak seperti persatuan teksi yang menggesa agar perkhidmatan ride-hailing seperti Grab dimansuhkan, Menteri Pengangkutan, Anthony Loke telah menjelaskan bahawa perkara itu tidak akan berlaku. Sebaliknya beliau akan melihat bagaimana cara untuk mengawal selia perkhidmatan itu agar menjadi lebih adil terhadap pemandu teksi.

Dalam satu laporan The Star, Loke menegaskan bahawa kerajaan komited untuk mewujudkan persaingan yang sama rata antara perkhidmatan teksi dan e-hailing. Untuk itu, undang-undang khusus berkaitannya akan diperkenalkan.

“Dalam mesyuarat kabinet hari ini, Perdana Menteri meminta Kementerian Pengangkutan untuk memastikan bawa persaingan antara teksi dan perkhidmatan e-hailing adalah saksama. Saya akan bertemu dengan SPAD dan meminta mereka mengemukakan cadangan berkaitan hal ini,” tambah beliau.

Loke turut menambah, pengumuman seterusnya berkaitan hal ini dapat dilakukan pertengahan Julai nanti. “Saya berharap pertubuhan teksi yang telah menyuarakan keresahan mereka terhadap perkhidmatan e-hailing ini dapat bersabar dan memberi ruang untuk pihak berkuasa menangani isu ini sebaik mungkin,” ujar beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required