Kini sudah lapan tahun sejak PETRONAS mula menjadi penaja utama bagi pasukan Mercedes-AMG PETRONAS Motorsport di dalam perlumbaan Formula 1. Sejak itu, gandingan yang terjalin telah berhasil memenangi empat kejuaraan berturut-turut bagi pemandu dan pembina, menjadikannya pasukan paling berjaya pada era jentera hibrid ketika ini. Ini sesuatu yang wajar untuk dibanggakan.

Tetapi, untuk merujuk PETRONAS hanya selaku penaja utama adalah tidak adil – dari segenap aspek ia merupakan rakan teknikal yang berkerja rapat dengan pasukan yang berasal dari Brackley itu untuk mencari formula prestasi maksimum bagi enjin V6 1.6 liter turbocaj dengan sistem janaan kuasa hibrid yang digunakan.

Saban tahun, persaingan sengit serta fokus untuk menjimatkan bahan api telah menjadi keperluan untuk membangunkan teknologi enjin yang berkuasa yang menepati matlamat berkenaan. Dalam masa yang sama, risiko kegagalan mekanikal semakin tinggi memandangkan enjin perlu memberikan prestasi yang tinggi dan sekaligus menjimatkan bahan api.

PETRONAS telah melanjutkan usahanya dalam memastikan minyak, pelincir dan bendalir yang dihasilkan kekal sejuk di dalam suasana tekanan sangat tinggi pada enjin Formula 1, dan terus memberikan perlindungan kepada komponen-komponen penting enjin agar ia mampu bertahan dalam setiap perlumbaan.

Tahun lalu, Lewis Hamilton menjadi satu-satunya pemandu yang menamatkan setiap perlumbaan musim berkenaan dan mengumpul mata bagi setiap satu daripadanya serta merangkul gelaran juara dunia bagi kali keempat.

AD: PETRONAS dan pasukan F1 Mercedes-AMG – memacu anda ke depan

Malah, pemandu British itu masih memegang rekod mata penamat paling konsisten, dengan tidak pernah menamatkan perlumbaan di tempat yang lebih rendah daripada kedudukan kesembilan antara Grand Prix Jepun 2016 hingga ke Grand Prix Monaco 2018. Itu melibatkan 31 perlumbaan dengan prestasi yang menakjubkan.

Dengan rekod mengagumkan seperti ini, ia sekaligus membuktikan kemampuan PETRONAS untuk membangunkan minyak dan pelincir bertaraf dunia di dalam kemuncak perlumbaan permotoran – ia kini turut menjadi sebuah formula kemenangan yang sebenar.

Semua kepakaran itu kemudiannya dicurahkan pula bagi menghasilkan barisan produk yang mampu melindungi teknologi kenderaan penumpang moden, seperti enjin turbocaj berkapasiti kecil serta sistem janaan hibrid elektrik termaju, yang juga turut menjadi cerminan kepada jentera Formula 1 yang digunakan hari ini.

Ringkasnya, PETRONAS dan Mercedes-AMG berjaya mengunjur ke sempadan baru bersama-sama di dalam Formula 1 dan berhasil memberikan barisan produk berkualiti untuk melindungi kereta anda.

Barisan lengkap bahan api PETRONAS Primax dan pelincir PETRONAS Syntium dibangunkan dari pendekatan perlumbaan yang kritikal. Anda juga berpeluang untuk mencubanya hari ini di semua stesen minyak PETRONAS berhampiran.