Kia Stinger disiar sebagai teaser FB – akan dilancar?

Kita sudah menunggu lama untuk pelancaran rasmi Kia Stinger selepas ia dipertontonkan kepada awam di Malaysia pada bulan November tahun lalu. Nampaknya kini seperti Kia Malaysia sudah bersedia, dan teaser kenderaan prestasi ini dikeluarkan dalam laman FB rasmi mereka.

“Mereka sudah berkata tentangnya. Anda juga akan begitu, tidak lama lagi… #stinger.” Itulah ayat yang ditulis bersama gambar bahagian hadapan Stinger GT yang dimuat naik. Selain daripada itu, tiada maklumat lain seperti tarikh pelancaran atau penawaran varian yang diberitahu.

Jika mengikutkan pra tonton yang dilakukan tahun lepas, kita mungkin menerima Stinger GT, yang dikuasakan oleh enjin V6 3.3 liter twin-turbo dengan padanan transmisi automatik lapan kelajuan. Enjin Lambda II ini mampu menghasilkan 365 hp pada 6,000 rpm dan 510 Nm tork pada antara 1,300 hingga 4,500 rpm.

Jumlah ini menjadikan Stinger sebagai kereta produksi Kia paling berkuasa setakat ini, dan versi GT boleh memecut 0-100 km/j dalam masa 4.9 saat dan mencapai kelajuan maksimum 269 km/j. Stinger GT datang dalam versi pacuan roda belakang sahaja atau pacuan empat roda.

Pilihan enjin lain yang ada bagi Stinger adalah termasuk unit empat silinder 2.0 liter turbo dengan kuasa 255 PS dan 353 Nm tork, serta unit turbodiesel 2.2 liter yang berkuasa 197 hp dan 440 Nm tork.

GALERI: Kia Stinger GT dipamerkan di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required