KTM 790 Duke dipertonton di Malaysia – RM64,800

KTM 790 Duke dipertonton di Malaysia – RM64,800

Sebelum ini KTM mempunyai jurang yang besar dalam barisan model Duke, antara 690 Duke dan 1290 Duke. Bagi mengisi kekosongan tersebut, dan memberi saingan dalam kategori model middleweight, mereka telah membangunkan model 790 Duke. Kini, model tersebut sudah tiba di Malaysia dan dijual pada harga RM64,800 tidak termasuk insurans.

Selain daripada rupa yang moden, 790 Duke turut membawa KTM ke satu tahap baru apabila ia menggunakan enjin dua silinder selari – pertama kali bagi pengeluar dari Austria ini. Enjin ini berkapasiti 799 cc, dipadankan bersama kotak gear enam kelajuan, dan mampu menghasilkan kuasa sebanyak 105 hp pada 9,000 rpm dan 87 Nm tork pada 8,000 rpm.

Nisbah berat dan kuasa sentiasa menjadi keutamaan bagi KTM, dan hasil daripada pelbagai teknologi binaan baru, motosikal ini dapat dijadikan lengkap dengan berat 174 kg. Melaluinya juga, pemilik akan dapat menikmati penukar gear quickshifter secara standard yang boleh digunakan untuk menaikkan dan menurunkan gear.

Segala informasi berkenaan operasi motosikal ini dapat dilihat pada skrin TFT-LCD, dan ini termasuk pilihan kawalan pelbagai sistem elektronik yang ada padanya. Motosikal ini didatangkan secara terus dengan Traction Control, Anti-Slip Regulation dan Cornering ABS. Fungsi KTM My Ride pula ditawarkan sebagai pilihan tambahan.

Bagi sistem ABS dual-channel pada motosikal ini, selain boleh ditutup, ia juga didatangkan bersama pilihan Supermoto Mode, di mana roda belakang boleh dikunci apabila membrek, tetapi roda hadapan masih mempunyai kemasukan ABS. Bagi mod tunggangan, terdapat empat mod yang disediakan iaitu Sport, Street, Rain dan Track. Setiap mod ini akan mempunyai tahap tindak balas pendikit, traction control, kuasa dan anti-wheelie yang berbeza.

Suspensi pada 790 Duke masih menggunakan unit daripada WP Suspension, tetapi ia tidak boleh dilaras (belakang hanya untuk pra beban). Di hadapan terdapat unit fork 43 mm manakala di belakang adalah unit monoshock. Walaupun tidak boleh dilaras, KTM menjelaskan kedua-dua suspensi hadapan dan belakang ini mempunyai spring dalaman progresif yang kadarnya boleh berubah secara sendiri mengikut beban yang dihadapi. Melengkapkan bahagian kawalan adalah unit steering damper juga daripada WP.

KTM 790 Duke dipertonton di Malaysia – RM64,800

Untuk sistem brek, KTM tidak lagi menggunakan unit daripada Brembo, sebaliknya dibangukan sendiri bersama satu syarikat lain yang terkenal di Eropah. Pada bahagian hadapan terdapat cakera berkembar 300 mm berserta angkup empat piston manakala di belakang terdapat cakera 240 mm dan angkup dua piston.

Secara standard, 790 Duke mempunyai ketinggian tempat duduk 825 mm, tetapi pelanggan juga boleh memilih tempat duduk yang lebih rendah jika mahu. Satu pilihan yang 20 mm lebih rendah adalah tempat duduk daripada KTM Powerparts, dan jika mahu lebih rendah daripada itu, mereka perlu memilih satu lagi kit yang akan menjadikan keseluruhan motosikal lebih rendah, dan tempat duduknya cuma 780 mm dari tanah. Tangki bahan api pula berkapasiti 14 liter.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required