Peugeot 308 GTi bakal tiba di M’sia Ogos ini – RM200k

Peugeot 308 GTi bakal tiba di M’sia Ogos ini – RM200k

Kalau sebelum ini mungkin tersebar bahawa Peugeot 308 GTi tidak tidak akan datang ke Malaysia, tapi nampaknya perkara tersebut telah berubah, dan model Peugeot yang ganas ini sedang dipamerkan di pusat pameran, sebelum ia dilancarkan pada bulan hadapan. Di sini kami ada galeri penuhnya.

Harga jangkaan untuk 308 GTi ini adalah sekitar RM200,000, dan ini menjadikan ia lebih murah berbanding pesaing terdekatnya iaitu Volkswagen Golf GTI pada RM227,060, dan ia juga mempunyai kuasa yang lebih tinggi. Jika anda berminat, lebih baik cepat kerana hanya 12 unit yang dapat dibawa untuk pasaran Malaysia.

Peugeot 308 GTi yang akan tiba di Malaysia ini adalah model facelift, jadi ia adalah versi yang diubah suai sepenuhnya oleh cabang sukan permotoran Peugeot iaitu Peugeot Sport. Disebabkan itu, enjin empat silinder 1.6 liter turbo padanya mampu menghasilkan sehingga 270 hp pada 6,000 rpm dan 330 Nm tork pada 1,900 rpm.

Ia juga datang cuma dengan padanan transmisi manual enam kelajuan, bersama limited-slip differential (LSD) Torsen. Dengan pakej ini, 308 GTi dapat memecut 0-100 km/j dalam masa cuma enam saat, sebelum boleh mencapai kelajuan maksimum yang dihadkan pada 250 km/j.

Di sebalik badannya, terdapat suspensi yang ditala khas, dengan kedudukan 11 mm lebih rendah, serta kadar spring dan penyerap yang ditala khas pada bahagian hadapan. Turut dipasang adalah anti-roll bar pada bahagian torsion beam belakangnya untuk mendapatkan lebih cengkaman atas jalan. Untuk sistem stability control, ia telah dijadikan lebih sporty dan boleh ditutup sepenuhnya.

Pada bahagian luar, 308 GTi boleh dibezakan dengan 308 biasa melalui bampar yang lebih agresif, dengan gril bercorak grid warna hitam berkilat serta jalur merah di bawah (warna hitam digunakan untuk model warna Ultimate Red). Melengkapkan penampilannya adalah side skirt, diffuser belakang, dua muncung ekzos, rim 19 inci dibalut tayar Michelin Super Sport dan brek empat piston serta cakera 380 mm di hadapan.

Peugeot 308 GTi bakal tiba di M’sia Ogos ini – RM200k

Masuk ke dalam anda boleh melihat tempat duduk bucket Peugeot Sport yang dibalut dengan Alcantara serta jahitan merah, bersama roda stereng yang mempunyai logo GTi, panel meter bercorak grid serta plet tepi pintu (dengan tulisan Peugeot Sport dan GTi), pedal, perehat kaki dan tombol gear aluminium.

Senarai kelengkapan penuh yang rasmi untuk model pasaran Malaysia masih belum disiarkan tetapi daripada apa yang kami lihat, kita akan menerima kelengkapan seperti lampu utama LED penuh, sistem masuk tanpa kunci, butang pemula enjin, bumbung panoramik, fungsi mengurut pada tempat duduk hadapan, pengawal pendingin hawa dua zon, skrin sesentuh 9.7 inci, enam pembesar suara dan kamera undur.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required