Projek LRT3 diteruskan dengan pengurangan kos sebanyak 47%, hanya RM16.63b – Lim Guan Eng

Projek LRT3 diteruskan dengan pengurangan kos sebanyak 47%, hanya RM16.63b – Lim Guan Eng

Selepas menangguhkan dua projek mega yang melibatkan sistem pengangkutan awam iaitu MRT3 dan HSR, kabinet memutuskan untuk meneruskan projek Transit Aliran Ringan 3 (LRT3). Walau bagaimana pun, projek LRT3 akan diteruskan dengan pengurangan kos sebanyak 47% iaitu RM16.63 bilion berbanding kos asal sebanyak RM31.65 bilion.

Menurut Menteri Kewangan, Lim Guang Eng, penjimatan sebanyak RM15.02 bilion ini bukan setakat dapat mengurangkan hutang negara, malah ia juga menjimatkan wang rakyat. “Walau bagaimana pun, kos keseluruhan itu termasuk tetapi tidak terhad kepada kos Pakej Kontrak Kerja (WPC), pengambilan tanah, pengurusan projek, fi perundingan, kos operasi, kos overhead, faedah pinjaman semasa pembinaan (IDC) dan kos lain yang berkaitan,” ujarnya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Malah, proses perundingan semula yang menyeluruh dan pelan rasionalisasi pelaksanaan projek LRT3 sudah diadakan dengan semua pihak yang terbabit termasuk Prasarana Malaysia,MRCB-George Kent (MRCB-GK JV), iaitu Rakan Pelaksana Projek (PDP) dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Buat masa ini, integrasi jajaran LRT3 sepanjang 37 km iaitu dari Johan Setia, Klang ke Bandar Utama, Petaling Jaya perlu dikekalkan. Di samping itu, isu keselamatan, kekerapan jadual perjalanan dan kualiti perkhidmatan mestilah memenuhi segala syarat keperluan pengawal selia.

Katanya lagi, antara langkah utama yang diambil untuk mengurangkan dan merasionalisasi kos projek ini termasuk mengurangkan jumlah tempahan daripada 42 set kereta api 6-koc kepada 22 set kereta api 3-koc. “Ia sudah memadai untuk menampung jumlah penumpang yang dijangkakan menggunakan perkhidmatan ini sehingga tahun 2035, sebelum sebarang penambahan jumlah set kereta api 3-koc dilaksanakan,” jelasnya.

Selain itu, saiz pembinaan pangkalan tren LRT juga dikurangkan dan mengikut piawaian jajaran LRT Kelana Jaya, dan bukannya saiz stesen MRT yang lebih besar. Walau bagaimana pun, terdapat beberapa pembinaan stesen yang akan dibatalkan iaitu di Lien Hoe, Temasya, SIRIM, Bukit Raja dan Bandar Botanic. Bukan itu saja, pembinaan terowong sepanjang dua kilometer untuk laluan LRT dan stesen LRT bawah tanah di Persiaran Hishamuddin, Shah Alam turut dibatalkan.

Selain itu katanya, langkah turut diambil dengan melanjutkan tempoh masa untuk menyiapkan projek LRT3 dari tahun 2020 ke 2024 untuk mengurangkan lagi kos pembinaan yang asalnya dinaikkan untuk mempercepatkan tempoh siap projek itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required