MRT3, HSR kemungkinan besar ditangguh – laporan

MRT3, HSR kemungkinan besar ditangguh – laporan

Kerajaan baharu pimpinan Pakatan Harapan dikatakan berkemungkinan besar akan menangguhkan Projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura (HSR KL-Singapura) dan projek Transit Aliran Massa laluan tiga (MRT3) Lembah Klang. Ini adalah untuk membolehkan kerajaan mengkaji semula projek-projek mega dalam sektor pembinaan.

Laporan The Star menyebut, berbanding dengan projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL), MRT1, MRT2 serta projek Lebuh Raya Pan Borneo, ke­dua-dua projek berkenaan belum lagi dimulakan.

Menurut sumber yang memberitahu akhbar terbabit, ini bermakna tidak ada sebarang pembiayaan telah dikeluarkan bagi kedua-dua projek HSR dan MRT3 dan ini menjadikannya lebih mudah untuk ditangguhkan. Difahamkan, bagi membina HSR KL-Singapura itu melibatkan kos sebanyak RM60 bilion, manakala RM45 bilion pula bagi MRT3.

Katanya lagi, daripada kesemua projek yang sedang berjalan, ECRL adalah projek mega kedua terbesar yang pernah dilaksanakan oleh kerajaan sebelum ini, selain kedua-dua fasa satu dan dua MRT yang melibatkan kos sebanyak RM70 bilion, manakala projek Lebuh Raya Pan Borneo bernilai RM32 bilion.

“Projek-projek ini adalah sebahagian dari perbelanjaan tersembunyi kerajaan atau apa yang kita sebut dalam istilah kewangan sebagai ‘item luar kunci kira-kira’,” katanya.

Walau bagaimana pun, kerajaan ba­haru mengesahkan bahawa projek Lebuh Raya Pan Borneo akan tetap disiapkan dan merupakan antara projek yang diberi ke­utamaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required