Honda, Panasonic mula program perkongsian bateri e-bike di Indonesia, lokasi awal di Bandung dan Bali

Honda, Panasonic mula program perkongsian bateri e-bike di Indonesia, lokasi awal di Bandung dan Bali

Honda Motor Co dan Panasonic Corporation akan memulakan kerjasama pada Disember untuk melakukan kaji selidik bagi program perkongsian bateri kenderaan di Indonesia. Beberapa tempat sudah dikenal pasti untuk tujuan ini, iaitu di Bandung serta dua lagi di Denpasar dan Badung, Bali. Program ini akan membolehkan pengguna e-bike untuk menukar bateri di beberapa lokasi terpilih.

Honda dan Panasonic akan bekerjasama untuk membina beberapa stesen pengecas, dengan bantuan subsidi dari Organisasi Tenaga Baru dan Pembangunan Teknologi Industrial Jepun. Beberapa bateri, atau Mobile Power Packs, boleh dicas di stesen-stesen berkenaan dan pengguna dengan kadar bateri yang rendah juga boleh menukar bateri mereka dengan unit yang sudah dicas penuh.

Sebagai pasaran motosikal terbesar di dunia, Indonesia menghadapi banyak masalah dengan kesesakan lalu lintas serta pencemaran udara dan dengan adanya kenderaan elektrik, ia diharap dapat mengurangkan masalah berkenaan. Projek ini akan diselia oleh sebuah syarikat usahasama Pt. HPP Enegry Indonesia dengan pemantauan tapak dilakukan oleh Pacific Consultants.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required