Honda Motor Co dan Panasonic Corporation akan memulakan kerjasama pada Disember untuk melakukan kaji selidik bagi program perkongsian bateri kenderaan di Indonesia. Beberapa tempat sudah dikenal pasti untuk tujuan ini, iaitu di Bandung serta dua lagi di Denpasar dan Badung, Bali. Program ini akan membolehkan pengguna e-bike untuk menukar bateri di beberapa lokasi terpilih.

Honda dan Panasonic akan bekerjasama untuk membina beberapa stesen pengecas, dengan bantuan subsidi dari Organisasi Tenaga Baru dan Pembangunan Teknologi Industrial Jepun. Beberapa bateri, atau Mobile Power Packs, boleh dicas di stesen-stesen berkenaan dan pengguna dengan kadar bateri yang rendah juga boleh menukar bateri mereka dengan unit yang sudah dicas penuh.

Sebagai pasaran motosikal terbesar di dunia, Indonesia menghadapi banyak masalah dengan kesesakan lalu lintas serta pencemaran udara dan dengan adanya kenderaan elektrik, ia diharap dapat mengurangkan masalah berkenaan. Projek ini akan diselia oleh sebuah syarikat usahasama Pt. HPP Enegry Indonesia dengan pemantauan tapak dilakukan oleh Pacific Consultants.