MINI Hatch facelift dilancarkan di Malaysia – Cooper S tiga/lima-pintu, JCW tiga-pintu, harga RM227k-283k

MINI Hatch <em>facelift</em> dilancarkan di Malaysia – Cooper S tiga/lima-pintu, JCW tiga-pintu, harga RM227k-283k

MINI Malaysia telah melancarkan model MINI facelift untuk model S cooper tiga-pintu, S Cooper lima-pintu baharu dan MINI John Cooper Works (JCW) yang ditampilkan dengan imej yang lebih bergaya di samping inovasi dalam teknologi pemanduan yang lebih pelbagai.

MINI Cooper S tiga- dan lima-pintu baharu ini dikuasakan oleh Enjin Turbo TwinPower 2.0-liter empat-Silinder. Kedua-duanya boleh menjana 192 hp dan tork sebanyak 280 Nm, dengan kelajuan yang boleh mencecah 235 km/j. MINI tiga-Pintu boleh mencapai kelajuan dari 0-100 km/j dalam masa 6.7 saat dengan kombinasi emisi CO2 sebanyak 125 g/km, serta kombinasi penggunaan minyak sebanyak 5.5 l/km. Sementara itu, MINI lima-pintu pula boleh memecut dari kelajuan 0-100 km/j dalam masa 6.8 saat. Kombinasi emisi CO2 MINI 5 Pintu tersebut ialah 128 g/km, manakala kombinasi penggunaan minyak pula terdiri pada kadar 5.6 l/km.

Kedua-dua model ini turut dilengkapi dengan transmisi dwi-klac tujuh-kelajuan Steptronic Sports, iaitu antara MINI yang pertama dipadankan dengan teknologi ini. Transmisi ini dibantu sepenuhnya oleh fungsi mekanikal penukar tork. Gear yang diperluas dan ruang penukaran gear yang lebih besar juga menyumbang kepada kadar penggunaan minyak dan emisi CO2 yang lebih rendah.

MINI Hatch <em>facelift</em> dilancarkan di Malaysia – Cooper S tiga/lima-pintu, JCW tiga-pintu, harga RM227k-283k

Bagi MINI JCW baharu ini pula didatangkan dengan enjin Turbo TwinPower 2.0-liter empat-Silinder MINI yang berupaya untuk menjana 231 hp dan tork sebanyak 320 Nm. Ia membolehkan jentera tersebut untuk memecut dari kelajuan 0-100 km/j dalam masa 6.1 saat. Ia turut dipadankan dengan transmisi automatik lapan-Kelajuan Steptronic Sports yang membolehkan ia mencapai kelajuan setinggi 246 km/j. Manakala kadar penjimatan bahan api sekitar 6.0 l/100 km dan kombinasi emisi CO2 sebanyak 137 g/km.

Menurut MINI, enjin model terbaharu ini telah ditambahbaik untuk memberikan pengalaman pemanduan yang memuaskan dan mengurangkan tahap penggunaan minyak. Tambahan lagi, dengan pelindung enjin yang 13% lebih ringan, ia dibuat secara progresif menggunakan Carbon Fibre Reinforced Plastic (CFRP). Dengan itu, MINI baharu kini menawarkan enjin yang lebih ringan melalui penurunan berat sehingga lapan kilogram berbanding berat keseluruhannya, lantas menyumbang kepada penambahbaikan kadar penggunaan minyak secara radikal dan memenuhi standard Euro 6c yang terkini.

Fungsi peluncuran (coasting) yang sebelum ini hanya boleh dialami melalui mod GREEN kini boleh diaktifkan melalui mod MID dengan MINI Terbaharu. Fungsi tersebut mampu menukar status enjin secara pintar ke status lahu apabila tekanan dibebaskan dari pedal pemecut sewaktu kereta sedang bergerak.

Bagi pembaharuan gaya dibawa, MINI tiga-pintu ditampil dengan roda Cosmos Spoke 17-inci berwarna Hitam, saduran istimewa cat hitam memberikan kereta tersebut rupa paras yang lebih dinamik lantas menonjolkan efek kemasan berkilat yang tinggi serta warna hitam yang gelap pada bahagian rim.

Manakala untuk MINI lima-pintu pula, ia didatangkan dengan roda John Cooper Works Track Spoke 17-inci berwarna hitam dengan efek berkilat, malah dicipta secara eksklusif untuk memberi sokongan berat yang optimum dan turut dilengkapi dengan tayar run-flat. Lagi satu ciri menarik ialah kit Aerodinamik John Cooper Works yang dimuatkan pada varian. Selain itu, ia menampilkan spoiler belakang yang menawan.

MINI JCW baharu pula ditampilkan dengan beberapa ciri-ciri yang eksklusif termasuk trim hitam, lampu hadapan dan belakang LED, roda John Cooper Works Cup Spoke dua-tona 18-inci dan jaluran bonet John Cooper Works. Jentera ini juga dilengkapi dengan bumbung matahari panoramik.

Logo MINI yang klasik juga disegarkan semula untuk kesemua model kenderaan ini melalui modifikasi yang samar dan kontras yang lebih tajam. Kini, logo asal yang diinterpretasikan semula menampilkan “rekaan rata” dua dimensi yang mencerminkan identiti jenama tersebut dan memfokuskan ciri-ciri utamanya. Selain itu, dengan Projeksi Logo MINI, pemandu kini akan disambut dengan logo baharu MINI yang akan dipancarkan ke atas permukaan lantai setiap kali mereka memasuki atau keluar dari jentera MINI mereka.

Bagi bahagian dalamannya, MINI tiga-pintu dilengkapi paparan skrin sentuh dengan navigasi, iaitu sebuah skrin resolusi tinggi pada Instrumen Pusat MINI, paparan 6.5-inci yang boleh dioperasikan dengan MINI Controller atau skrin sentuh, MINI Connected yang akan membolehkan pemilik kenderaan ini untuk mengintegrasi telefon pintar, aplikasi telefon pintar dan Aplikasi MINI Connected ke kenderaan MINI mereka. Aplikasi MINI Connected tersebut membolehkan pemilik kenderaan memeriksa tahap penggunaan minyak, jarak penggunaan minyak dan lokasi terakhir.

Selain itu, ia turut menampilkan kamera pandangan belakang, pengawal jarak parkir dan pencahayaan MINI Yours Illuminated Cockpit dengan lambang Union Jack, menampilkan 12 warna yang boleh disesuaikan mengikut mood pemandu. Kemasan ruangan dalaman digayakan dengan sulaman Leather Cross Punch berwarna hitam. Bagi MINI lima-pintu pula, ciri yang ditampilkan sama seperti MINI tiga-pintu tetapi ditambah dengan gaya dalaman paten hitam berkotak.

Ruangan dalaman MINI JCW baharu berfungsi sebagai komplemen terhadap tarikan ralinya, ia titampilkan dengan tempat duduk kereta lumba John Cooper Works yang disulam dengan Dinamica Leather, dikemaskan dengan jaluran Chili Red, alas bumbung berwarna hitam dan pedal keluli tahan karat.

Mengekalkan falsafah personalisasi MINI, fascia kokpit jentera MINI JCW baharu ini sekarang boleh dipadankan mengikut kehendak pemilik. Ia merupakan satu lagi tawaran ihsan program MINI Yours Customised, penawaran ini julung kalinya diperkenalkan bagi segmen kenderaan seumpamanya dan merupakan ciri yang membezakan model MINI.

Selain itu, ia turut dilengkapi dengan skrin sentuh 8.8-inci, navigasi, Pengenalpastian Bahasa Natural (Natural Language Recognition), paparan utama dan merupakan kereta pertama dalam segmen seumpamanya yang memperkenalkan fungsi pengecasan tanpa wayar bagi telefon pintar.

MINI Hatch <em>facelift</em> dilancarkan di Malaysia – Cooper S tiga/lima-pintu, JCW tiga-pintu, harga RM227k-283k

Varian tiga- dan lima-pintu hadir dengan pilihan warna Chilli Red, Pepper White, Emerald Grey, white Silver, Starlight Blue dan British Racing Green yang dipadankan dengan bumbung hitam. Walau bagaimana pun warna Chilli Red juga boleh dipadankan dengan bumbung putih. Malah MINI tiga-pintu juga ditampilkan dengan satu lagi pilihan warna iaitu Solaris Orange.

Bagi MINI JCW pula, ia ditawarkan dengan warna Rebel Green, Midnight Black dan Pepper White dengan bumbung merah, serta Chilli Red dengan bumbung hitam.

Buat julung kalinya di rantau Asia Tenggara, MINI Malaysia telah memperkenalkan MINI Yours Customised Accessoriesdengan menawarkan beberapa komponen seperti ketutup sisi (side scuttles), fascia kokpit, kemasan ambang pintu LED dan projektor pintu LED untuk dihasilkan mengikut spesifikasi peribadi pelanggan.

MINI Hatch <em>facelift</em> dilancarkan di Malaysia – Cooper S tiga/lima-pintu, JCW tiga-pintu, harga RM227k-283k

Harga yang ditawarkan bagi MINI tiga-pintu baharu ini ialah RM226,888, manakala RM236,888 bagi MINI lima-pintu baharu. Untuk MINI JCW pula berharga RM283,888. Kesemuanya adalah harga atas jalan tanpa insurans. Ia turut didatangkan dengan waranti empat-tahun tanpa had perbatuan dan servis berjadual percuma.

Selain itu, ia turut dilindungi oleh program Bantuan Tepi Jalan selama lima-tahun yang merangkumi servis-servis komprehensif seperti bantuan kemalangan 24-Jam, 365-hari-setahun, bantuan melalui telefon serta talian kecemasan, servis penundaan percuma dan sekiranya perlu (lebih daripada 200 KM dari tempat kediaman), kenderaan ganti, mobiliti lancar, akomodasi, solusi servis mobiliti serta servis repatriasi.

GALERI: MINI Cooper S tiga-pintu facelift

GALERI: MINI Cooper S lima-pintu facelift

GALERI: MINI John Cooper Works facelift

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required