LRT3: Saiz stesen, kapasiti kereta api diselaraskan semula ikut kesesuaian dan bajet yang diluluskan

LRT3: Saiz stesen, kapasiti kereta api diselaraskan semula ikut kesesuaian dan bajet yang diluluskan

Kementerian Pengangkutan mengesahkan saiz stesen dan kapasiti kereta api Transit Aliran Ringan 3 (LRT3) dikurangkan dan diselaraskan kerana pengurusan Prasarana Malaysia sebelum ini telah mengarahkan spesifikasi yang melebihi keperluan sistem LRT3 yang diperlukan dan unjuran penumpang.

Di mana spesifikasi yang telah disemak semula mendapati bahawa 22 set tren 3-koc adalah lebih daripada mencukupi untuk menampung permintaan penumpang pada waktu ini, laporan Bernama.

Menurut kementerian, stesen LRT perlu direka bentuk untuk menampung permintaan sebenar penumpang dan bukannya bagi memenuhi tuntutan yang tidak realistik yang mengakibatkan peningkatan kos yang mendadak. Malahan jumlah 22 set tren tersebut termasuk peruntukan bagi dua set tren di bawah penyenggaraan dan satu set tren untuk tujuan bersiap sedia, menepati piawaian antarabangsa.

LRT3: Saiz stesen, kapasiti kereta api diselaraskan semula ikut kesesuaian dan bajet yang diluluskan

Selain itu, bagi meningkatkan keupayaan untuk menampung penumpang selepas tahun 2050, tambahan set tren 3-koc boleh didapatkan kelak memandangkan stesen-stesen LRT ini boleh menampung set tren 4-koc. Bukan itu sahaja, stesen, saiz platform dan concourse yang akan dibina bagi menampung set tren 4-koc juga mampu menampung jumlah penumpang bagi 2050 dan seterusnya.

Tambah kenyataan yang dikeluarkan itu lagi, bilangan maksimum penumpang yang diunjurkan bagi satu arah setiap jam (pphpd) adalah 6,185 untuk tahun 2034. Jumlah ini mampu ditampung oleh 22 set tren 3-kereta yang dapat membawa 6,210 penumpang satu arah setiap jam, ujar kementerian terbabit.

Baru-baru ini, Menteri kewangan Lim Guan Eng berkata, terdapat lima stesen akan ditangguhkan pembinaannya kerana mempunyai unjuran di bawah paras 1,500 penumpang sehari setiap stesen pada 2020. Walau bagaimana pun, ia akan dibina secara progresif apabila terdapat pertambahan penumpang dan peningkatan kepada permintaan. Stesen itu ialah Lien Hoe, Temasya, Persiaran Hishamuddin, SIRIM, Bukit Raja dan Bandar Botanic.

LRT3: Saiz stesen, kapasiti kereta api diselaraskan semula ikut kesesuaian dan bajet yang diluluskan

Di samping itu, reka bentuk semula dan kemudahan stesen yang disediakan akan dilaksana berdasarkan kepada standard stesen LRT sedia ada laluan Kelana Jaya dan ia lebih daripada mencukupi untuk menampung jumlah penumpang yang diunjurkan.

Dengan semakan semula ini, pengurangan kos projek sebanyak RM15 bilion atau 47% daripada RM31.6 bilion asalnya kepada RM16.6 bilion akan memberi impak positif dari segi daya maju operasi yang lebih tinggi dan tambang tiket yang lebih murah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required