BMW Concept X7 iPerformance buat penampilan di M’sia – bakal dilancarkan di pasaran global pada 2019

BMW Concept X7 iPerformance buat penampilan di M’sia – bakal dilancarkan di pasaran global pada 2019

Malaysia antara negara di rantau Asia Tenggara yang sering menjadi pilihan untuk dijadikan lokasi tontonan model terkini atau pun konsep. Malah hari ini, BMW Group Malaysia buat pertama kalinya mempertontonkan BMW Concept X7 iPerformance, sebuah ikon baharu yang mencontohi pendefinisian BMW mengenai mobiliti bervisi dan kemewahan progresif, berlokasi di Pusat Membeli-belah Bangsar. Malah ini juga merupakan penampilan julung kalinya di rantau Asia Tenggara. BMW Concept X7 iPerformance dikategorikan sebagai Sports Activity BMW (SAV) berkelas mewah jelas terserlah.

Bahagian hadapan SAV ini diserlahkan dengan gril kidney menegak yang menonjol, ia melambangkan satu-satunya jenama kenderaan premium yang unik, iaitu BMW. Bingkai gril serta bar menegak yang digunakan merupakan kepingan-tunggal dan terdiri daripada reka bentuk yang padu. Gril yang menawan dan corong udaranya memberikan visual yang gah, dengan gilapan dari setiap segi kenderaan tersebut serta lapisan permukaan matte menonjolkan kontras yang memberi nuansa kepada bahasa reka bentuk yang mengagumkan ini.

Selain itu, ia turut menampilkan lampu hadapan berkembar yang langsing dan memanjang pada kenderaan ini didatangkan dengan pencahayaan laser BMW yang bersambung pada gril kidney. Pencahayaan signatur X berwarna biru yang dipancarkan oleh laser BMW ini menonjolkan keyakinan BMW Concept X7 iPerformance yang mewakili famili BMW SAV. Satu bar pada gril kidney diunjurkan menjangkaui kelebaran apron hadapan yang terletak di paras yang lebih rendah, sebelum dinaikkan secara menegak untuk membingkaikan ruang pemasukan udara luaran pada bahagian atas.

BMW Concept X7 iPerformance buat penampilan di M’sia – bakal dilancarkan di pasaran global pada 2019

Jaluran krom yang ketara pada ambang pintu memberikan penekanan terhadap penampilan garisan bahu kereta ini yang memanjang dan diunjurkan serta permukaan yang penuh sofistikasi di bahagian bawah. Sama seperti elemen kemasan yang terdapat pada bahagian hadapan kenderaan ini, jaluran krom yang terletak di kedua-dua sisi kenderaan tersebut juga membingkaikan Air Breathers dengan penggayaan menegak, sebelum diunjurkan dengan lurus ke bahagian belakang.

Manakala bahagian belakangnya ditampilkan dengan aero lips menegak serta under guard yang dipadankan dengan warna badan kenderaan ini membentuk sebuah bingkai yang menarik pada bahagian belakang. Siluetnya pula didatangkan dengan lampu belakang yang langsing dengan bentuk-L tiga dimensinya, dan dihubungkan dengan bar krom yang menawan, lalu memberikan jentera ini sebuah penampilan yang teknikal dan berkualiti tinggi pada bahagian belakang.

Di antara lengkungan roda kenderaan ini, apron belakang dengan pembuka pintu but yang praktikal menyediakan sebuah platform yang kukuh pada struktur bahagian belakang kereta tersebut. Kereta ini juga hadir tanpa sebarang hiasan pada ekor ekzosnya (tailpipe) dan secara tidak langsung dikaitkan dengan identiti plug-in hybrid jentera BMW Concept X7 iPerformance ini. Tambahan lagi, apron belakang dengan pembuka pintu but yang praktikal membentuk struktur belakang kenderaan ini dengan estetika yang kukuh.

Selain itu, ciri jarak kelegaan tanah mana-mana model kenderaan BMW X serta garisan tetapan tinggi di bahagian kiri dan kanan kenderaan seumpamanya juga memberikan kenderaan ini penampilan atletik, diserlahkan lagi oleh garisan bahu yang memanjang lalu membuahkan kefizikalan kenderaan ini yang tampak beralun. Garisan bahu kenderaan ini memisahkan badan kereta tersebut ke bahagian berkaca (menampakkan ruangan dalaman kenderaan ini yang luas) dan struktur logam yang utuh.

Lengkungan roda yang membulat – yang pertama bagi siri BMW X – menonjolkan estetika yang penuh sofistikasi pada kedua-dua sisi kenderaan ini. Permukaan kenderaan tersebut lebih menjadi lebih kukuh dan padu semakin kita menganjak ke bahagian belakang kenderaan ini, lantas memberikan jentera ini dinamisme yang samar apabila dilihat dari sisi.

Bahagian luaran kenderaan ini yang menampilkan warna eksklusif metalik Manhattan menyebatikan permukaan dan bentuk kenderaan ini dalam warna gangsa (olive-bronze) gelap lalu menonjolkan penggayaan yang gah pada bahagian sisi kenderaan ini dengan ciri sofistikasi.

Keluasan ruangan dalaman BMW Concept X7 iPerformance menterjemahkan keselesaan dengan ambien yang eksklusif dan penuh sofistikasi. Selain itu, bumbung panoramik kenderaan ini yang luas juga memberikan lebih banyak ruang vertikal bagi pemandu dan penumpang kenderaan ini.

Enam tempat duduk luas yang diseimbangkan di dalam kenderaan ini disusun dengan konfigurasi tiga barisan. Barisan tempat duduk kedua memberikan akses yang mudah ke barisan tempat duduk ketiga, dan bes tempat duduk ini memberikan ruang letak kaki yang lebih luas bagi penumpang di tempat duduk belakang.

Bumbung panoramik berkaca memenuhi kabin kereta ini dengan ruangan yang luas dan berudara, melalui pencantuman antara bumbung panoramik dan badan kenderaan ini yang mengunjur ke bahagian belakang barisan tempat duduk belakang dalam struktur berbentuk-Y. Tempat duduknya dibaluti kulit Olive Bronze dengan sulaman putih bagi mewujudkan elemen kontras.

Garisan bahu berwarna gelap yang diunjurkan dari bahagian bawah tingkap melengkapi horizon yang berterusan sepanjang ruang kabin kenderaan ini, ia mewujudkan ketenangan yang menyegarkan ke ruangan dalaman kenderaan tersebut. Penggunaan selektif open-pore ash dalam warna gelap, serta kemasan matte memberikan penyudah kepada pengalaman material natural yang anda boleh rasai.

Elemen aluminium jenis matte dan yang digilap telah digunakan untuk menambah keanggunan kenderaan tersebut. Keluasan serba mewah yang boleh dialami dari kesemua tempat duduk dibangkitkan lagi secara samar oleh uraian pencahayaan laser pada permukaan bumbung dan ambien dinamik serta pencahayaan kontur.

Model konsep ini turut ditampilkan dengan panel instrumen yang memfokuskan ciri-ciri asas sahaja, juga estetika moden. Ini termasuklah skrin kluster instrumen bersaiz 12.3-inci dan paparan informasi skrin sentuh sentral terletak berhampiran satu sama lain untuk membolehkan pemaparan canggih yang berterusan. Konsep operasi yang terbaharu membolehkan kedua-dua paparan tersebut digunakan secara interaktif.

Pada bahagian bawah instrumen ini, iaitu di konsol pusat dan tindanan kefungsian pusat (centre stack), pengelompokan kefungsian melalui kemasan permukaan yang rapi menampilkan pendekatan minimalis. Kaca kristal dengan pencahayaan latar separa yang berwarna gelap silver night mengunjurkan sofistikasi terhadap elemen yang lain seperti tuil pemilih, pengawal iDrive dan butang multifungsi yang terletak di stereng.

Penawaran maklumat hibur yang tercanggih juga boleh diakses dengan mudah oleh penumpang di tempat duduk barisan kedua dengan hujung jari mereka melalui skrin sentuh yang terletak di belakang tempat duduk barisan pertama. Kelebihan keterhubungan digital sebagai sebuah kemewahan progresif yang premium direalisasikan oleh BMW Connected, ia membolehkan integrasi maklumat hibur yang lancar antara barisan tempat duduk yang pertama dan kedua.

Kandungan digital juga boleh dikongsikan dengan individu lain yang turut menaiki kenderaan tersebut. Selain itu, ia turut menampilkan koreografi LED interaktif melalui panel pintu dan panel instrumen membolehkan komunikasi yang lancar antara skrin belakang dan paparan yang terletak di bahagian hadapan kabin.

BMW X7 yang bakal dikeluarkan terdiri daripada model kenderaan yang paling besar di dalam sejarah bagi pengeluar kenderaan premium ini dan ia dijadualkan untuk dilancarkan pada tahun 2019.

Menurut Harald Hoelzl, Pengarah Urusan merangkap Ketua Pegawai Eksekutif BMW Group Malaysia, “Kemewahan kini mempunyai makna yang baharu. Ia merupakan keupayaan untuk mendefinisikan sebuah pengalaman. Kemewahan aras baharu ini pertama kalinya diperkenalkan di BMW Luxury Excellence Pavilion melalui BMW Concept 8 Series pada awal tahun ini. Kini, kami berbesar hati untuk berkongsi visi kemewahan progresif ini sekali lagi melalui BMW Concept X7 iPerformance.”

BMW Concept X7 iPerformance mula dipamerkan secara eksklusif di Bangsar Shopping Centre bermula hari ini sehingga 22 Julai 2018 sepanjang berlangsungnya BMW X Range Roadshow.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required