Levis Motorcycles hidup kembali – dulu ‘Raja Dua Lejang’, sekarang keluarkan motosikal unik enjin V6

Levis Motorcycles hidup kembali – dulu ‘Raja Dua Lejang’, sekarang keluarkan motosikal unik enjin V6

Levis Motorcycles adalah sebuah syarikat pengeluar motosikal yang sudah wujud di England sejak tahun 1911. Namun, ia tidak bertahan lama dan pada tahun 1941 pengeluarannya dihentikan. Dalam tempoh tiga puluh tahun itu, Levis berjaya membina nama yang dikenali (pada era itu) dengan motosikal berkapasiti antara 211 cc hinggalah 600 cc. Mereka juga dulu dikenali sebagai ‘Raja Dua Lejang’.

Kini jenama itu hidup kembali hasil kerjasama beberapa individu dan syarikat, dan mereka sudah mempunyai beberapa rekaan konsep untuk motosikal Levis generasi baru. Model pertama yang kini sudah pun dibuka untuk tempahan adalah Levis V6 Cafe Racer, pada harga £102,000 (RM543,572).

Motosikal ini disasarkan kepada mereka yang mencari sesuatu yang unik, dan ia dikuasakan oleh enjin V6 1.2 liter rekaan tersendiri. Enjin ini mempunyai bentuk yang kurus dan setakat yang diuji, ia boleh menghasilkan sehingga 120 hp. Selain daripada itu, Levis juga mempunyai perancangan untuk menghasilkan versi supercharged bagi enjin ini.

Kerangka V6 Cafe Racer ini dibuat daripada besi stainless steel dan mempunyai banyak bentuk yang melengkung. Pada kerangka itu, dipasang panel badan yang juga dibuat daripada stainless steel, dan pembeli boleh memilih kemasan akhir yang dimahukan – sama ada brushed aluminium atau dicat.

Perhatian yang lebih turut diberikan kepada bahagian lain supaya ia dapat dijadikan ringan dan kuat, dan kebanyakannya dibuat menggunakan mesin CNC. Ini termasuk fork, yoke depan, pemegang dan perumah lampu depan. Untuk bahagian rim, kalau diperhatikan tiada skru dari luar kerana ia dibina daripada dua bahagian yang dicantum secara unik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required