Sekatan terhadap kereta import bersifat regresif, liberalisasikan pasaran untuk ke hadapan – MAA

Sekatan terhadap kereta import bersifat regresif, liberalisasikan pasaran untuk ke hadapan – MAA

Semalam Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, kemungkinan besar kerajaan akan mengenakan syarat baharu bagi mengawal kemasukan kenderaan import ke pasaran Malaysia bagi melindungi jenama tempatan.

Katanya lagi, pada masa ini, kereta buatan asing yang diimport ke negara ini bebas tanpa sebarang syarat, sekaligus menimbulkan kesukaran bagi pengeluar kereta tempatan untuk bersaing dalam pasaran.

Memberi maklumbalas terhadap kebarangkalian keputusan ini, Presiden Persatuan Automotif Malaysia (MAA) Datuk Aishah Ahmad berkata, rancangan kerajaan untuk menghadkan kemasukan kereta dari luar negara ke dalam pasaran tempatan adalah satu langkah regresif bagi pertumbuhan industri automotif negara.

Sekatan terhadap kereta import bersifat regresif, liberalisasikan pasaran untuk ke hadapan – MAA

Katanya, kita perlu ada tahap persaingan yang sihat antara pembuat kereta tempatan dan luar negara, kerana ada model jenama luar yang menggunakan banyak komponen tempatan dan ini memberi peluang perniagaan serta pekerjaan kepada penduduk tempatan, laporan Bernama.

“Ini merupakan langkah ke belakang. Saya tidak fikir ia sesuai apabila kerajaan mahu menyekat semua kereta selain Proton untuk dijual di negara ini,” katanya kepada pemberita selepas bertemu dengan Majlis Penasihat Kerajaan hari ini.

Katanya, untuk membolehkan industri tempatan maju, kerajaan perlu mewujudkan persekitaran yang kondusif melalui liberalisasi seperti di Thailand dan Indonesia.

Sekatan terhadap kereta import bersifat regresif, liberalisasikan pasaran untuk ke hadapan – MAA

“Thailand mengeksport lebih daripada 1.3 juta kereta setahun dan Indonesia lebih 100,000 kenderaan. Apa eksport Malaysia? Hanya 20,000-30,000 kenderaan setahun,” katanya.

Dasar Automotif Nasional yang dikemaskini pada 2014, sedang menunggu satu lagi kajian bagi memastikan Malaysia mengeksport lebih banyak kenderaan.

Beliau juga berharap kerajaan dapat mengkaji semula rancangan untuk mewujudkan satu lagi kereta nasional lain kerana ia akan mengganggu industri tempatan yang hanya mempunyai pasaran yang kecil dengan jumlah keseluruhan industri kira-kira 600,000 unit kenderaan sahaja setahun.

“Kami tidak mahu ada lagi insentif yang disediakan bagi kereta nasional baharu ini yang dijangka akan memberikan kesan ke atas industri. Ia tidak akan membantu industri sama sekali,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required