Tiada perancangan untuk perkenalkan perkhidmatan perkongsian motosikal di M’sia dalam masa terdekat

Tiada perancangan untuk perkenalkan perkhidmatan perkongsian motosikal di M’sia dalam masa terdekat

Buat masa ini, kerajaan Malaysia tiada rancangan untuk mengiktiraf atau meluluskan pengenalan perkhidmatan perkongsian motosikal (ride-sharing) dalam masa terdekat. Begitu penjelasan dari Menteri Pengangkutan, Anthony Loke seperti dilaporkan oleh The Sun.

Ini antara lain disebabkan untuk melindungi keselamatan penunggang dan pembonceng, dalam keadaan angka kemalangan dan kecederaan melibatkan motosikal di Malaysia yang begitu tinggi.

“Sudah tentu SPAD yang menjadi badan bertanggungjawab akan mengkaji baik-buruk pelaksanaan perkhidmatan itu. Tetapi bagi saya secara peribadi, saya belum bersedia untuk bersetuju dengan hal ini,” jelas beliau, sebagai jawapan kepada pertanyaan ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin.

Perkhidmatan perkongsian motosikal sangat popular di negara jiran, Indonesia, yang mempunyai perkhidmatan sendiri dikenali dengan nama Go-Jek. Di Malaysia, perkhidmatan perkongsian kereta baru saja menyaksikan perkembangan kawal selia dari pihak kerajaan. Untuk itu, bagi satu lagi perkhidmatan hampir sama menggunakan motosikal sedikit sukar untuk dilunaskan.

“Bagi perkhidmatan perkongsian kenderaan, agak sukar untuk dikawal selia. Apa lagi bagi perkhidmatan yang menggunakan motosikal, ia lebih rumit. Tetapi sekiranya ada cadangan yang lebih terperinci, kiata akan pertimbangkan,” tambahnya.

Tahun lalu, menter yang bertanggungjawab sebelum ini mengharamkan perkhidmatan teksi motosikal di Malaysia, dan menolak permintaan Dego Ride yang ketika itu ingin menawarkan servis berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required