Geely Binrui – gambar awal, gunakan platform BMA

Geely Binrui – gambar awal, gunakan platform BMA

Beberapa minggu yang lalu, Geely telah mendedahkan perincian awal untuk platform modular baru pertama yang dibuat sendiri sepenuhnya, iaitu B-segment Modular Architecture (BMA). Pada masa itu, model pertama yang dikata akan menggunakan platform itu adalah sebuah crossover yang menggunakan nama kod SX11, tapi sekarang, mereka mengeluarkan pula gambar sebuah sedan baru yang akan menemui pasaran lebih awal.

Ia dipanggil sebagai Binrui dan akan mula dijual suku ketiga tahun ini. Menurut laporan daripada CarNewsChina sebelum ini, walaupun Binrui menggunakan platform segmen B, ia sebenarnya adalah kenderaan segmen C yang lebih besar daripada Emgrand GL dengan ukuran 4,680 mm panjang, 1,785 mm lebar dan 1,460 mm tinggi, menjadikannya 48 mm lebih panjang, empat mm lebih lebar dan 10 mm lebih rendah berbanding Emgrand GL. Jarak rodanya juga 20 mm lebih panjang, iaitu 2,670 mm.

CarNewsChina juga melaporkan bahawa Binrui akan mendapat dua enjin petrol turbo, dengan kuasa yang hampir sama, tetapi tork berbeza. Enjin tiga silinder 1.0 liter direct injection yang diguna mampu menghasilkan 134 hp dan 180 Nm tork, manakala enjin empat silinder 1.4 liter MPI pula menghasilkan 131 hp dan 215 Nm tork.

Geely Binrui – gambar awal, gunakan platform BMA

Bentuk Binrui ini kelihatan seperti Borui yang dikecilkan, dengan menampilkan rekaan seperti sebuah fastback dan bahagian muka hadapan yang seperti sudah biasa dilihat untuk kenderaan Geely, termasuk lampu hadapan serta grilnya. Terdapat juga lengkuk tayar kembung, yang juga merupakan satu lagi tanda unik jenama tersebut.

Adakah Binrui ini akan tiba di Malaysia sebagai sebuah Proton? Sebelum ini Geely sudah memberi isyarat pengeluar kenderaan tempatan itu juga akan menggunakan platform BMA ini, dengan berkata ia turut akan diguna oleh jenama luar dan dibina di Asia Tenggara. Platform ini nanti boleh menggunakan teknologi keselamatan aktif terkini, ciri pemanduan autonomous Level 2 dan Level 3, serta enjin petrol terbaru Geely yang termasuk unit 1.5 liter turbo direct injection yang dibangunkan bersama Volvo.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required